
1 

 

 

   

 

 
 

 
 

South Sudan 
 Media and telecoms landscape guide 

February 2012  

 

 

  
 

 

 

 



2 

 

 

Index 

             Page 
Introduction..................................................................................................... 3 
Media overview.................................................................................................9 
Radio overview................................................................................................15 

Radio stations…………………….....................................................................19 
Television….....................................................................................................51 
Print overview..................................................................................................52 
Newspapers………………………………………………………………………….53 

Online media…….............................................................................................60 
Traditional and informal channels of communication..................................62 
Media resources................................................................................................66 
Telecoms overview...........................................................................................74 

Telecoms companies........................................................................................77 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Introduction 

South Sudan declared independence from the rest of Sudan in July 2011. 



3 

 

 

This new nation of about 10 million people is one of the poorest and least developed 
countries in the world.  

The population mainly consists of semi-nomadic pastoralists and subsistence 
farmers. 

Many people receive little or nothing in the way of government services. 

Tribal warfare is rife, literacy is low, infant mortality is high and life expectancy is 
short. 

In February 2012, the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) 
estimated that five million people in South Sudan would suffer food shortages during 
the year ahead – nearly half the country’s population. 

Distances are huge and transport is difficult. 

There is only one bridge across the River Nile at Juba. The river divides the country 
in two. Tug boats and barges ply the river as far south as Juba, providing a vital 
trade and passenger transport link with Sudan to the north. 

Most of the dirt roads which link South Sudan’s far-flung towns become impassible 
for five months of the year during the rainy season between May and September 

Much of the country becomes completely inaccessible during this period. 

The South Sudanese identify strongly with the black people of Sub-Saharan Africa.  

With the advent of British colonial rule and the arrival of Christian missionaries in the 
early 20th century, many South Sudanese became Christian.  

The lingua franca of South Sudan is pidgin Arabic, often referred to as Simple 
Arabic or Juba Arabic. 

However, South Sudanese have very little affinity with the staunchly Islamic culture 
of North Africa and the Middle East. 

Few Southerners have embraced Islam. The Arab world is firmly associated in their 
minds with 50 years of oppressive rule from Khartoum and with centuries of Arab 
slave raiding before that. 



4 

 

 

Map of South Sudan 

Source: United Nations 

Today the South Sudanese look southwards to Uganda and Kenya for cultural and 
trading links and inspiration for the future. Ethiopia is also an important influence. 

What little infrastructure South Sudan once possessed was destroyed during 50 
years of intermittent civil war between 1955 and 2005 as a succession of rebel 
movements sought to end rule from Khartoum. 

However, a Comprehensive Peace Agreement in 2005 opened the way for South 
Sudan to secede from the rest of Sudan. 

The peace accord gave South Sudan immediate de facto autonomy from Khartoum 
and the slow and expensive process of rebuilding its shattered infrastructure began. 

Aid and foreign investment flowed in to support the building of roads and mobile 
telephone networks, and the reconstruction of schools, health clinics and hospitals. 



5 

 

 

The Sudan People’s Liberation Movement (SPLM), the former rebel movement in the 
south, took over the reins of government in 2005 and has maintained tight control of 
political power ever since. 

Right from the start, the SPLM administration in South Sudan had all the trappings of 
a fully independent state. 

It made its own laws, controlled the army and police and issued its own visas to 
visiting foreigners. 

The SPLM government began to promote English instead of Arabic as the official 
language of South Sudan. 

It also established a more liberal regime for the media and telecoms than that 
allowed by Khartoum in the north. 

Private radio stations flourished, a free press was largely tolerated and Juba gave 
licenses to mobile phone companies that were banned from operating in the rest of 
Sudan. 

As a result, the media and telecoms landscape in Southern Sudan rapidly became 
very different from that of the North.  

99% of registered South Sudanese voted in favour of independence in a January 
2011 referendum. This confirmed that South Sudan would secede from the rest of 
the country. 

However, the 2005 peace agreement left many issues unresolved.  These included 
the demarcation of the border between Sudan and South Sudan, the future status of 
three disputed districts, and the division of oil revenues between North and South. 

These thorny issues came to the fore as independence loomed. Relations between 
Juba and Khartoum began to break down even before the South formally declared 
independence on July 9th 2011. 

In May 2011, Khartoum’s security forces and allied Arab militia groups invaded the 
disputed territory of Abyei, sending more than 100,000 displaced residents across 
the border into South Sudan.  

Abyei had previously been under joint administration by Khartoum and Juba, 
pending a referendum of the local population to determine its future. 

An SPLM splinter group subsequently launched rebellions in two other disputed 
territories, where a large section of the population was sympathetic towards the idea 
of joining South Sudan. 

The SPLM North seized control of the Nuba Mountains in South Kordofan State and 
launched an insurgency in Blue Nile State on the Ethiopian border. 



6 

 

 

Juba meanwhile accused Khartoum of arming rebel groups in several parts of South 
Sudan and provoking outbreaks of inter-tribal fighting. 

By early 2012, fighting had flared up at several points along the poorly demarcated 
border.  

Serious fighting between had also broken out between rival ethnic groups within 
Southern Sudan, especially in Jonglei and Unity states. 

The UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) estimated that 
more than 350,000 people were displaced from their homes as a result of various 
outbreaks of fighting in South Sudan in 2011. 

By February 2012, a further 100,000 refugees from Sudan entered South Sudan to 
escape fighting in South Kordofan and Blue Nile. 

During the civil war, 1.7 million Southerners sought refuge from the conflict in 
Khartoum and other cities in the North. 

Many of these displaced people returned home during 2010 and 2011, placing 
additional strain on South Sudan’s limited infrastructure.  

In January 2012, the United Nations said returnees from the north were still arriving 
at the rate of more than 1,000 per week. 

According to the International Organisation for Migration (IOM), 700,000 South 
Sudanese still lived in the north in January 2012, mostly in slums on the outskirts of 
Khartoum. 

Aid workers and diplomats feared that the Sudanese government might eventually 
order the mass deportation of all remaining people of South Sudanese origin, 
creating a tidal wave of impoverished returnees to the South. 

A 10,000-strong UN peacekeeping force known as the United Nations Mission in 
Sudan (UNMIS) was deployed in South Sudan in 2005 to oversee implementation of 
the peace agreement between the SPLM and Khartoum. 

In July 2011, UNMIS was rebadged as the United Nations Mission in Southern 
Sudan (UNMISS). Its military strength was reduced to 7,000 men and its mandate 
was extended for a further 12 months. 

By early 2012, a separate 4,000-strong UN force of Ethiopian peacekeepers had 
been deployed in the disputed territory of Abyei. 

Negotiations between Juba and Khartoum on South Sudan’s continued use of the 
pipeline that carries South Sudan’s oil exports to Port Sudan on the Red Sea broke 
down in January 2012. 



7 

 

 

Khartoum seized a large volume of Southern Sudanese crude awaiting export in Port 
Sudan in compensation for what it said was Juba’s refusal to pay transit fees for use 
of the pipeline. 

Juba responded by shutting down South Sudan’s entire 350,000 barrels per day oil 
production and suspending all export shipments via the Port Sudan pipeline. 

It accused Khartoum of demanding outrageously high transit fees for use of the 
pipeline. 

The suspension of South Sudan’s oil exports, if it persists, could have devastating 
economic consequences for both countries.  

Before independence, South Sudan produced three quarters of the two countries’ 
combined oil output of 470,000 barrels per day.  

Oil revenues were widely estimated to constitute 98% of South Sudan’s government 
income and about 60% of the revenue flowing into Khartoum’s coffers.  

Landlocked South Sudan plans to build a new oil pipeline to the Indian Ocean port of 
Lamu in Kenya 

It is also exploring the possibility of building a pipeline to Djibouti on the Red Sea via 
Ethiopia. 

However, both projects would take several years to complete.  

In the meantime, South Sudan will be forced to rely on the existing pipeline to Port 
Sudan to get its crude oil to export markets. 

The 2008 census put the population of Southern Sudan at 8.3 million.  

Since then the country’s population has since been swelled by the return of at least 
one million people who returned home following the end of the civil war and by 
natural increase. 

The population in early 2012 was generally estimated at about 10 million. 

Arabic and various dialects of pidgin Arabic are widely spoken throughout South 
Sudan, even though the government now prefers to use English as an official 
language instead.  

In northern border areas, especially around Malakal in Upper Nile state, more 
people speak classical Arabic.  

However, there are still large numbers of people in the territory who speak neither 
English nor Arabic. This group includes those who have had no access to formal 
education, most women and the residents of remote rural areas. 



8 

 

 

The main African languages spoken in South Sudan are Dinka, Luer and Shilluk. 
There are also dozens of other languages spoken by smaller ethnic groups. 

Humanitarian organisations planning to launch communications initiatives with 
intended beneficiaries should coordinate their actions with other stakeholders 
through the UN Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) and the 
Cluster leads.  

OCHA has a South Sudan country office in Juba.  

A full contact list of cluster leads is available at: 
http://ochanet.unocha.org/p/Documents/111130%20-
%20South%20Sudan%20Cluster-Sector%20Coordinator%20and%20Co-
Coordinator%20Contact%20Sheet.pdf 

 

South Sudan at a glance 

NB: There is very little reliable statistical information about Southern Sudan. 

Population (2008 census) 8.3 million  (widely considered to 
understate the real figure) 

Official languages English, Arabic 
Other languages widely used in 
broadcasting 

Pidgin Arabic,  Dinka and Nuer, 
Shilluk 

GDP per capita  N/A  
Adult literacy rate (National baseline 
household survey 2009) 

27% 

Radio sets per 1000 people  N/A 
TV sets per 1000 people  N/A 
Mobile phone penetration  (Zain 
estimate 2011) 

13%  

Number of mobile subscribers (Zain 
estimate 2011) 

1.3 million 

Mobile network coverage Main towns and some main roads 
Mobile network coverage of 
population (Zain estimate 2012) 

Less than 50% 

Internet subscribers  N/A 
Ranking in UN Human Development 
Index 2011 

150 (out of 182) 

Ranking in RSF World Press Freedom 
Index 2011/12 

111 (out of 179) 

 

http://ochanet.unocha.org/p/Documents/111130%20-%20South%20Sudan%20Cluster-Sector%20Coordinator%20and%20Co-Coordinator%20Contact%20Sheet.pdf
http://ochanet.unocha.org/p/Documents/111130%20-%20South%20Sudan%20Cluster-Sector%20Coordinator%20and%20Co-Coordinator%20Contact%20Sheet.pdf
http://ochanet.unocha.org/p/Documents/111130%20-%20South%20Sudan%20Cluster-Sector%20Coordinator%20and%20Co-Coordinator%20Contact%20Sheet.pdf


9 

 

 

Media overview 

Radio is the main source of news and information for people in South Sudan. 

Most of the population now lives within the reach of FM and Medium Wave 
broadcasts. 

New radio stations have mushroomed in the state capitals and other large towns 
since the Comprehensive Peace Agreement was signed in 2005. 

By early 2012, there were more than 30 radio stations on air across the country. 
Many of these were set up by churches and community organisations backed by 
international donors. 

However, much of the rural population still lives in remote villages beyond the reach 
of FM and Medium Wave broadcasts. 

For them crackly Short Wave broadcasts and conversations with travellers passing 
through are their only link with the outside world. 

Information and advice delivered face-to-face by word of mouth continues to be 
important in remote rural areas. 

Local chiefs and religious leaders command respect in village communities and play 
a key role in spreading knowledge and forming opinions.  

The largest ethnic groups in Sudan are the Dinka and the Nuer.  

At least half of all Southern Sudanese probably speak a dialect of Dinka or Nuer as 
their mother tongue. 

However, the official languages of government and business are English and 
Arabic.  

The main lingua franca of South Sudan is pidgin Arabic, often referred to as Simple 
Arabic or Juba Arabic.  

Since 2005, English has become the preferred language of government, business 
and education in Southern Sudan.  

The growing popularity of English has been encouraged by Southern Sudan’s close 
economic and cultural ties with neighboring Kenya and Uganda and the strong 
influence of Anglophone Christian missionaries.  

Using English rather than Arabic also helps to emphasize the difference in culture, 
religion and politics between South Sudan and the Islamic North. 

The increasing importance of English in Southern Sudan is reflected by its 
prominence in the local media. 



10 

 

 

Nearly all the newspapers published in Southern Sudan are written in English. The 
language is also widely used on radio and television. 

However, English is the language of the educated elite. It is not widely spoken or 
understood outside the main towns. 

A media audience survey of 1,546 people in Southern Sudan undertaken by the 
Swiss-based Fondation Hirondelle in 2007 found that only 4% of respondents 
thought they could speak English well. 

About 60 different African languages are spoken across Southern Sudan. 

Other languages are only used by a scattering of small and isolated communities.  

Local radio stations outside the capital broadcast mainly in the tribal languages 
spoken within their broadcast coverage area. 

The 2009 National Baseline Household Survey found that only 27% of adults could 
read and write.  

However, it indicated that the literacy for young people in the 15 to 24 age group was 
much higher at 40%. 

The 2007 Fondation Hirondelle survey, entitled “Media Access and Use in Southern 
Sudan,” showed that radio was the main source of information for the population as 
a whole.  

59% of respondents cited the radio as a source of information, but only 45% said it 
was their most important source. 

The other two most important sources of information mentioned were word of mouth 
and the church. 

42% of respondents said they got information by word of mouth and 37% said this 
was their most important source of information. 

42% of respondents said they got information from the church, but this was less 
trusted as a source.  

Only 10% said the church was their most important source of information and only 
11% described it as a reliable source. 

14% of respondents said they got information from newspapers and 13% cited 
television. Neither of these media was regarded as reliable. 

The South Sudan Media Survey, conducted in December 2008 by Consumer 
Options for USAID http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNADR807.pdf  also concluded that 
radio was the most important source of information in South Sudan. 

http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/PNADR807.pdf


11 

 

 

98% of respondents to this survey cited radio as a source of information. 71% said it 
was their most important source. 

64% of respondents to the USAID survey also cited the church as a source of 
information.  

Other important sources of information highlighted were word of mouth (45%), 
mobile phone (39%) and television (37%). 

However, the USAID survey of 1,194 people had a strong urban bias. 

It was conducted in and near six large towns. Most of the people interviewed had 
been to school and could speak some English.  

However, four out of five South Sudanese live in rural villages, most of which are 
beyond the reach of terrestrial TV broadcasts and mobile network coverage.  

Mobile phone and TV usage in the population as a whole is therefore likely to be 
much lower than the USAID survey indicates.  

All the same, media consumption habits are changing fast.  

Many new radio stations have opened and the mobile phone network has expanded 
considerably since both media audience surveys were carried out. 

Fondation Hirondelle was due to publish the results of a new media audience survey 
in early 2012. 

Southern Sudan covers 640,000 square km. Its territory is roughly equivalent in size 
to Somalia or Afghanistan. 

But there are few roads and most of those which do exist are little more than dirt 
tracks. The majority are closed for several months of the year by seasonal flooding. 

The telephone landline network was torn up during the civil war and has not been 
replaced.  

However, the mobile phone network has expanded rapidly since the return of peace 
in 2005.  

It now covers all of South Sudan’s main towns and many of the main roads that link 
them.  

South Sudan’s largest mobile phone operator, Zain, estimated in 2011 that about 1.3 
million people had mobile phones or the potential to buy and use them. 

The SPLM government in Juba has encouraged the establishment of private FM 
radio stations and these have proliferated. 



12 

 

 

By early 2012 the government had established state-run radio stations in nine of the 
the country’s 10 state capitals. 

 

Aweil, the capital of Northern Bahr el Ghazal state was the only state capital without 
a government radio station. However, it did have a government-run TV station and 
two non-government FM stations could be heard clearly in the town. 

These were Radio Miraya, the UN radio station, and the Internews-supported 
community radio station, Nhomlaau FM, based in nearby Malualkon. 

Several draft laws to protect freedom of expression and regulate the media have 
been drawn up. But by early 2012, none of them had been approved by parliament 
and promulgated. 

Media development organisations and pro-democracy groups are concerned that 
this situation creates a dangerous lack of clarity for both journalists and government 
officials.  

They point out that the current legal vacuum enables political leaders and 
government officials to act arbitrarily and with impunity to limit freedom of expression 
whenever they wish to do so. 

According to local and international media sources, the SPLM retains tight political 
control of government radio and television. 

Furthermore, the SPLM authorities often use a heavy hand to curb opposition access 
to the private media.  

During the campaign for the 2009 presidential and legislative elections, security 
agents raided two independent radio stations in Juba, Liberty FM and Bakhita 
Radio, after they aired opposition criticisms of the South Sudan government. 

Both stations were also closed briefly by the government in March 2010 after 
allowing opposition politicians to express their views on air. 

Pro-democracy groups have documented numerous other instances of journalists 
from other media being arrested or harassed by security officials. 

Professional standards in journalism are low. Very few South Sudanese journalists 
have received professional training.  

Many journalists are former refugees educated in Kenya and Uganda who began 
working in the media in those countries. 

The South Sudan government operates medium wave radio stations in Juba, Wau, 
Bentiu and Malakal . 



13 

 

 

It also operates FM stations in Juba, Wau, Bentiu, Malakal, Bor, Torit, Kwajok, 
Yambio and Rumbek. 

These are operated through an umbrella network known as South Sudan Radio. 
However each station in the network produces and broadcasts its own programming 
and is largely autonomous.  

Veronica Gordon, a Director at South Sudan Radio, said that by early 2012 it was 
technically possible to link up all the stations in the network in order to broadcast 
important programmes live right across the nation. 

But she said this was only done occasionally to provide live coverage of major 
national events due to the high cost involved. 

The broadcast output of South Sudan Radio’s FM stations is heavily influenced by 
the local SPLM political leaders and senior administrators in each state.  

There are also four independent radio networks which have developed extensive 
coverage of Southern Sudan: 

 Radio Miraya www.radiomiraya.org is a radio station set up in 2006 by the 
United Nations Mission (UNMIS) in Sudan in partnership with the Swiss-based 
Fondation Hirondelle www.hirondelle.org  It broadcasts from Juba on 26 FM relay 
stations across Southern Sudan and on short wave. In early 2012 Miraya was 
planning to increase its coverage still further through the construction of new 
relay stations and the installation of more powerful transmitters on some of its 
existing masts. 

 Catholic Radio Network (CRN) http://www.sudancatholicradio.net is a network 
of nine local radio stations set up by the Roman Catholic Church since 2006.  It 
claims to reach a total potential audience of more than four million people. The 
network has a training centre in Wau and a central news room in Juba. CRN has 
eight affiliated FM radio stations across South Sudan. It also operates a small FM 
station serving the Christian communities in the disputed Nuba Mountains in 
South Kordofan State in Sudan. All these stations are linked by V-sat to the 
network centre in Juba. The satellite link enables centrally produced sound clips 
and scripts to be distributed electronically for local broadcasting. Formerly called 
the Sudan Catholic Radio Network, the CRN officially shortened its name to the 
Catholic Radio Network in early 2012. 

 Sudan Radio Service (SRS) www.sudanradio.org  broadcasts into Southern 
Sudan and Darfur from Nairobi on short wave. The station is financed by the US 
government. Its main studios are in Nairobi, but it also has news rooms in Juba 
and Khartoum. In 2010, SRS also launched an FM station in Juba. Since then, it 
has progressively transferred more of its programme production from Nairobi to 
Juba. 

http://www.sudanradio.org/
http://www.radiomiraya.org/
http://www.hirondelle.org/
http://www.sudancatholicradio.net/


14 

 

 

 Internews www.internews.org -supported community radio stations. The US-
based media development organisation Internews supports a network of four FM 
radio stations in remote towns of South Sudan and two more in disputed areas 
outside South Sudan’s internationally recognized borders. All these stations are 
linked by satellite to the Internews country office in Juba. Internews claimed in 
August 2011 that together the six stations reached 1.7 million listeners.  

Several other local FM stations have sprung up.  

Some are owned by community groups, some by Christian missionary organisations 
and others by private businessmen.  

Given the failure of FM and Medium Wave broadcasts to reach many parts of 
Southern Sudan, Short Wave radio still plays an important role in the territory. 

However, wherever FM is available, it remains the medium of choice. 

Local broadcasters using short wave include Radio Miraya, SRS and Radio Peace 
www.globaledneavour.org, a station run from Nairobi by a US Christian evangelist 
organisation. 

BBC World Service is widely listened to on short wave in English and Arabic.  It 
also broadcasts on FM in Juba, Malakal, Wau and Yambio. 

The South Sudan government operates a television service in Juba and a handful of 
other large towns, but this only reaches a small and largely urban audience. 

Newspapers barely circulate outside Juba and the other main towns. Newspapers 
are only read by the urban English-speaking educated elite. 

Two daily newspapers, The Citizen and The Juba Monitor, are published and 
printed in Juba. 

Most of the rest are weeklies that are printed in Kampala or Nairobi and are flown 
into Juba.  

Internet use is even more restricted than newspaper readership. However news 
websites are an important news channel for enabling South Sudanese in the 
diaspora to keep up with events at home. 

The independent English language news website, the Sudan Tribune 
www.sudantribune.com, focuses heavily on Southern Sudan.  

The Gurtong Trust, an NGO set up by a South Sudanese IT expert living in Europe, 
also runs a news website that focuses on Southern Sudan http://www.gurtong.net 

 

http://www.gurtong.net/
http://www.internews.org/
http://www.globaledneavour.org/
http://www.sudantribune.com/


15 

 

 

Radio overview 

Radio is the single most important source of news and information in South Sudan. 

Separate media audience surveys conducted by the Fondation Hirondelle in 2007 
and USAID in 2008 both showed that radio was the most widely used and the most 
trusted source of information.  

At least 30 FM stations have been set up across the country with the encouragement 
of the SPLM government in Juba since the Comprehensive Peace Agreement of 
2005.  

All the state capitals can receive at least one FM radio station.  

Many other local FM stations cover remote parts of the interior. 

These are mostly run by churches, community organisations, NGOs and private 
businesses. 

The radio station with widest national coverage in South Sudan is Radio Miraya. 

This well-resourced radio station based in Juba is operated jointly by the UN Mission 
in South Sudan (UNMISS) and the Swiss-based Fondation Hirondelle. 

It uses satellite links to broadcast from 26 different FM relay stations across the 
country. Most of Miraya’s programmes are in English and Simple Arabic. 

The South Sudan government operates a loosely coordinated network of local radio 
stations across the country under the umbrella of South Sudan Radio. 

Most of these stations broadcast on FM and can only be heard within the vicinity of 
the town where they are based.  

However, some government stations also transmit on Medium Wave to reach a 
wider geographic area. 

South Sudan Radio broadcasts on Medium Wave from Juba, Wau, Bentiu and 
Malakal. 

It operates local FM stations in Juba, Wau, Bentiu, Malakal, Bor, Torit, Kwajok, 
Yambio and Rumbek. 

Each station in the network produces and broadcasts its own programming.  

Veronica Gordon, a Director at South Sudan Radio, said that by early 2012 it was 
technically possible to link up all the stations in the network in order to broadcast 
important programmes live right across the nation. 



16 

 

 

But she said this was only done occasionally to provide live coverage of major 
national events due to the high cost involved. 

The broadcast output of South Sudan Radio’s FM stations is heavily influenced by 
the local SPLM political leaders and senior administrators in each state.  

Despite the proliferation of FM stations in recent years, many remote areas still rely 
on Short Wave broadcasts. And not all families have a radio. 

The 2007 Hirondelle media audience survey showed that the most popular time of 
day to listen to the radio was 06.00 to 09.00 in the morning. 

There was a second much lower peak in listening in the evening from 16.00 to 20.00. 

The survey showed that people usually listen to the radio at home, at a friend’s 
house or at a community centre.  

In South Sudan, radio listening is widely regarded as a social activity. 

The Hirondelle survey found the most popular stations were: BBC World Service 
English (16% regular listenership), Miraya FM (16%), Sudan Radio Service (15%) 
and Radio Omdurman (9%)   

However, it is probable that radio audience loyalties have changed since then. It is 
likely that more people listen to the new local FM stations that have opened up, and 
fewer listen to Miraya, SRS and the BBC. 

It is also likely that Voice of America (VOA) has started to gain a larger audience in 
South Sudan following the launch of its daily English language programme “Sudan in 
Focus” in 2010.  

This 30-minute magazine programme is aimed specifically at audiences in South 
Sudan called “Sudan in Focus”. It is broadcast on Short Wave and on FM by local 
partner radio stations. 

Radio Omdurman is the official radio station of the Sudan government in Khartoum. 
It no longer broadcasts in South Sudan. 

One of the big attractions of local FM stations is that they broadcast mainly in the 
tribal languages of their target audience.  

Their programmes are therefore easier to understand than those of national and 
international broadcasters, which are mostly in English, Arabic and Simple Arabic. 

The local stations also deal with local issues that relate directly to their listeners’ 
everyday lives. 



17 

 

 

The Hirondelle survey found that the most popular types of radio programme were 
news (48%), music (27%), sports (21%), talk shows (20%), HIV/Aids awareness 
(17%) and education (16%). 

It also showed that the typical radio listener was a male aged 20 to 34 who had 
some degree of education. Men were much more likely to listen to radio than 
women.  

There are four radio networks with broad coverage across Southern Sudan.  

These are: 

 Radio Miraya www.radiomiraya.org set up in 2006 by the United Nations Mission 
(UNMIS) in Sudan in partnership with the Swiss-based Fondation Hirondelle 
www.hirondelle.org  It broadcasts from Juba on 26 FM relay stations across 
Southern Sudan and on short wave. In early 2012, Miraya was planning to 
increase its coverage still further through the construction of new relay stations 
and the installation of more powerful transmitters on some of its existing masts.  

 Catholic Radio Network www.sudancatholicradio.net a network of nine local 
radio stations set up by the Roman Catholic Church since 2006. It claims to reach 
a potential audience of more than four million people. CRN has a training centre 
in Wau and  a central news room in Juba. The network operates eight FM radio 
stations across Southern Sudan in Juba, Torit, Malakal, Rumbek, Tonj, Yei, 
Wau and Yambio. It also runs a small FM station at Gidel in the Nuba Mountains 
in Kordofan State in Sudan. All these stations are linked by V-sat to the network 
centre in Juba. The satellite link enables centrally produced sound clips and 
scripts to be distributed electronically for local broadcasting. Formerly called the 
Sudan Catholic Radio Network, the CRN officially shortened its name to the 
Catholic Radio Network in early 2012. 

 Sudan Radio Service (SRS) www.sudanradio.org  broadcasts into Southern 
Sudan and Darfur from Nairobi on short wave. The station is financed by the US 
government. Its main studios are in Nairobi, but it also has news rooms in Juba 
and Khartoum. In 2010, SRS launched an FM station in Juba. Since then, it has 
progressively transferred more of its programme-making from Nairobi to Juba. 

 Internews www.internews.org -supported community radio stations. The US-
based media development organisation Internews supports a network of four FM 
radio stations in remote towns of South Sudan: Turalei, Leer, Malualkon and 
Nasir.  It also supports two other stations in disputed areas outside South 
Sudan’s internationally recognized borders at Kauda in the Nuba Mountains and 
Kurmuk in Blue Nile State. All these stations are linked by satellite to the 
Internews country office in Juba. Internews claimed in 2011 that together these 
stations reached 1.7 million listeners.  

http://www.internews.org/
http://www.radiomiraya.org/
http://www.hirondelle.org/
http://www.sudancatholicradio.net/
http://www.sudanradio.org/


18 

 

 

Many radio stations mix languages within the same programme. The most common 
combinations are English and Simple Arabic. Often there are two presenters in the 
studio, one speaking in each language. 
 
USAID distributed over 600,000 radio sets in 2007 to try to boost radio audiences in 
Southern Sudan. These were wind-up radios with solar panels. However, many of 
them broke down quite quickly, often because the recipients did not know how to use 
them properly.  
 
According to the Catholic Radio Network, many people in the Nuba Mountains in 
South Kordofan left their radio sets outside in the rainy season, not realizing that 
water would damage them. 
 
The biggest barrier to radio listening cited by respondents to the Hirondelle survey 
was the cost of batteries. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



19 

 

 

Radio stations and networks 

 

South Sudan Radio (no website) 

This radio network is directly controlled by the government of South Sudan. 

It operates Radio Juba as a national station, broadcasting on Medium Wave. 

South Sudan Radio operates separate regional medium wave radio stations in Wau, 
Bentiu and Malakal. 

Since 2005 the South Sudan government has set up new FM stations in nine of the 
10 state capitals: Juba, Wau, Kwajok, Bor, Malakal, Yambio, Rumbek, Bentiu 
and Torit.   

Some of these FM stations are owned by the government of the state where they are 
situated. Locally-based SPLM officials often influence their broadcast output.  

However, in reality, all government radio stations are managed as part of the South 
Sudan Radio network. 

This is technically capable of simulcasting live programming across the entire 
network, but it only does so occasionally for special events because of the high cost 
involved.  

In 2011, the government was planning to open new state-run FM stations in Aweil 
and Kajo Keji.  

The studio facilities of the government FM stations are generally primitive. Some of 
them only broadcast for four to six hours per day. 

South Sudan Radio has developed with the help of training and equipment from 
South Africa and several international media development organisations. 

According to pro-democracy groups and a study of media coverage of the April 2010 
general election by the Danish NGO International Media Support, the news and 
current affairs output of Southern Sudan Radio is strongly biased in favour of the 
SPLM. 

Southern Sudan Radio’s stations include the following: 

 

 

 



20 

 

 

 
Radio Juba 
 

This is the flagship station of the South Sudan Radio network.  

 

It broadcasts on FM and Medium Wave in English, Arabic and Simple Arabic.  
 
The station also carries some programmes in Zande, Madi, Muru, Bari Latuka, 
Toposa, Didinga and Kuhu.   
 
Radio Juba can be heard within a 400 km radius of the capital on Medium Wave. 

Its audience mainly consists of people who are beyond the range of FM broadcasts 

by other stations.  
 
Radio Juba is on air for eight hours per day from 06.45 to 10.00 in the morning and 

again from 15.45 to 21.20 in the evening.  

 

A 15 minute news bulletin is broadcast in English, Arabic and Simple Arabic in the 

evening and is repeated the following morning.  

 

There is a daily one-hour phone-in programme each morning.  

 

Radio Juba started broadcasting on FM in 2011 following the delivery of new 

equipment. 

 

It now has internet access in the news room. 

 

Director of Radio – Suzanne Alphonse 

 

Director of Programmes – Rehan Alhabi Rehan 

 

Director of Radio News – Yusef Michael Daffalla 

Mob: +211 122 130 883 



21 

 

 

 

Radio Wau 
 
This radio station can be heard on Medium Wave and FM up to 100 km from Wau, 

the capital of Western Bahr el Ghazal state, depending on weather conditions.   

 

It broadcasts for two hours per day, mostly in Arabic.  
 

News bulletins are broadcast in both Arabic and English.  

 

Some programmes are broadcast in Dinka, Jur and Balanda  

 

The station is owned by the government of Southern Sudan, but is managed by the 

Western Bahr el Ghazal state government.   

 

Director of Radio Section – Deng Alor Koor 

Mob:  +211 915 178 160 

 +211 955 141 491 

Email: alor.koor@yahoo.com       

  

 

Radio Malakal 
 
This station is run by the Information and Broadcasting Ministry in Upper Nile state.  

 

According to BBC Monitoring, its Medium Wave broadcasts can be heard within 100 

km radius of Malakal, the state capital. It also broadcasts on FM.  

 

Radio Malakal broadcasts for five hours per day, mostly in Arabic. 

 

English is used for newscasts and special programmes.  

 

The station also broadcasts in Dinka, Nuer and Shilluk. 

mailto:alor.koor@yahoo.com


22 

 

 

 

Director: Mr. Gatbel Lam 

Mob: +211 908 650 447 

Email: gatbellam@ymail.com  

 

 

Radio Rumbek 

This station broadcasts on 98.0 FM from Rumbek, the capital of Lakes State, 
northwest of Juba. It is owned by the Lakes State Government.  

It broadcasts in English, Juba Arabic, Dinka, Thokrel and Gurdey.  

English is mostly used for newscasts and civic education programmes.  

The station’s extensive use of Dinka makes it popular with local people.  

The 2007 Hirondelle Foundation survey showed that Radio Rumbek was far more 
popular than any other radio station in Lakes State.  

The radio broadcasts on Medium Wave and FM and can be heard within 130 km 
radius of Rumbek.  

 

Contact person - Manyang Mayom (Also a correspondent of the Paris-based news 

website Sudan Tribune)  

Mob: +211 914 875 183  

Email: manyangmayom@gmail.com 

 

 

The Voice of Eastern Equatoria State 

This radio station broadcasts on 97.5 FM from Torit, the capital of Eastern Equatoria 
State, southeast of Juba. 

The station’s main transmitter in Torit has a range of 30 to 50 km radius.  

Voice of Eastern Equatoria State also has an FM relay station at Kapoeta, near the 
Kenyan border.  

mailto:manyangmayom@gmail.com
mailto:gatbellam@ymail.com


23 

 

 

The radio station is owned by the Eastern Equatoria State government. It opened in 
2008.  

The station broadcasts mostly in Acholi and Latuka.  

Langi, Madi and Toposa are also used.   

News bulletins are in English and Juba Arabic.  

In 2011 the station was planning to station correspondents in each of the eight 
counties of Eastern Equatoria State.  

The management is willing to accommodate discussion programmes initiated by 
humanitarian agencies, especially at times of crisis. 

Assistant News Editor – Henry Lokuri Benjamin 

Mob: +211 922 197 811  

         +249 955 207 980 

Email: hlokuri@yahoo.com  

 

 

Bentiu FM 

This radio station broadcasts on 99.0 FM and 558 Khz Medium Wave from Bentiu, 
the capital of Unity State, north of Juba. 

 Most of its output is in Nuer, but English and Arabic are used for news bulletins.  

The FM broadcasts can be heard within a radius of 60-100km from Bentiu town, but 
the station can be heard on Medium Wave in most of Unity State.  

Bentiu FM mainly broadcasts educational programmes targeting local communities. 
Unity State is an important oil producing area.  

It relays the daily Voice of America (VOA) news magazine programme “Sudan in 
Focus.” 
 

Coordinator: Mr. Gatwich Stephen 
Tel: +211 927 919 061 
       +211 909 565 481 
Email: gatwich.stephen@yahoo.com  
 
 

 

mailto:gatwich.stephen@yahoo.com
mailto:hlokuri@yahoo.com


24 

 

 

 

Radio Kwajok 
 
This station broadcasts on 99.0 FM from Kwajok the capital of Warrap State. 

 

It can be heard within a radius of about 200 km, reaching some parts of Unity, 

Northern Bahr el Ghazal and Lakes states.  

 

Radio Kwajok broadcasts mainly in Dinka and Bongo.  

 

English is used for news bulletins, announcements and some programmes. 

 

Managing Director: Bonabeeck Akok Abiem 

Tel: +211 906 863 141 

Email: bankanei@yahoo.com    

 

 

Yambio 90.0 FM 

This radio station was set up by the government of Western Equatoria State in 2009. 

It broadcasts on 90.0 FM. 

Acting Station Manager - Mbugo Phillip William  
Mob: +211 91319 5865 
         +211 95555 1115 
         +211 47720 1296 
Email: mbugophillip@yahoo.com 
           mphilly@myway.com 
 

 

Radio Jonglei 95.9 FM  
 
This radio station in Bor, the capital of Jonglei State, is a joint venture between the 
Jonglei State government and Sudan Christian Ministries, a local church group. 

It was launched in April 2010 and broadcasts on 95.9 FM. 

mailto:mphilly@myway.com
mailto:bankanei@yahoo.com
mailto:mbugophillip@yahoo.com


25 

 

 

Jonglei State government has a controlling 70% stake in the radio station. The 
churches have 30%  

Radio Jonglei says it aims to foster peace and unity among the six main tribes in 
Jonglei State by broadcasting to them in their own languages. 

Most programming is in Arabic and English, but the station also broadcasts in 
Dinka, Nuer and Anyuak   

The radio claims to reach more than three quarters of Jonglei state, but this appears 
unlikely. Radio Jonglei does not appear to have any FM relay stations outside Bor. 
Neither does it transmit on Medium Wave. 

Jonglei State has a long history of tribal warfare. More than 140,000 people were 
forced to flee their homes in a major outbreak of fighting between the Nuer and 
Murle tribes in eastern Jonglei in early 2012. 

Radio Jonglei’s programming is largely focused on education.  

It relays Voice of America (VOA) news every day at 19:30 and broadcasts a local 
news programme at 21.00  

Manager - Malek Gutnyin 
Cell: + 211 955 120 395 

 

Radio Miraya www.radiomiraya.org  

Radio Miraya is the UN radio station in South Sudan. It has a wider geographic 
reach than any other FM radio station in the country. 

It broadcasts from Juba on 101.0 FM through a network of 26 relay stations linked 
by satellite.  

The station also broadcasts on 9940 Khz Short Wave. 

Miraya means “mirror in Arabic.” 

The radio station was set up in 2006 by the United Nations Mission (UNMIS) in 
Sudan in partnership with the Swiss-based Fondation Hirondelle. 

Its remit was to promote peace and reconciliation and provide reliable news and 
information following the 2005 Comprehensive Peace Agreement.   

Radio Miraya is financed by the governments of Germany, Switzerland and Sweden.  

During the first five years of its activity, Radio Miraya maintained a news room in 
Khartoum and broadcast to the whole of Sudan on Short Wave. 

http://www.radiomiraya.org/


26 

 

 

However, the station ceased all activity in the north when South Sudan became 
independent in July 2011. 

 

 

Radio Miraya FM coverage of Southern Sudan  

Source: UN Logistics Centre Sudan 

Radio Miraya has reporting bureaux with recording studios in Wau, Malakal and 
Rumbek.  

These are currently used to to gather regional news and information for the Juba 
headquarters. Miraya does not yet broadcast regional programming. 

The station also has correspondents in Bor, Yambio, Yei, and Khartoum.   



27 

 

 

Miraya was planning to establish a reporting bureau in every state capital of South 
Sudan during the course of 2012.   

The station broadcasts round the clock. 

Most of its programming is in English, Arabic and Simple Arabic.  

There are also some programmes in Dinka, Nuer, Shilluk, Bari, Zande, Lutuka, 
Mole and Lovo (Acholi) 

The station’s staff has shrunk in size since the closure of its broadcasts to Sudan in 
2011..  

In early 2012 it employed about 17 local staff, most of whom had been trained in-
house, and about 14 expatriates. 

According to BBC World Service Trust research in 2008, the station is very popular, 
especially among the youth. It has a good reputation for news. 

Since South Sudan became independent and Radio Miraya refocused all of its 
attention on broadcasting to audiences in the new country, the stated objective has 
been: “To contribute to the creation of a democratic, peaceful and stable new state of 
South Sudan by providing nation-wide high quality news and information”  

Miraya carries regular news bulletins in English and Simple Arabic throughout the 
day. There are also entertainment, current affairs and civic education programmes, 
debates and phone-in shows. 

Radio Miraya has FM repeater stations in the following locations: 

Juba 
Akobo 
Aweil 
Bentiu 
Bor 
Ezo 
Gok Machar 
Kajo Keji 
Kapoeta 
Koch 
Kwajok 
Malakal 
Maridi 
Melut 
Mundri 
Nasir 
Nimule  



28 

 

 

Pibor 
Raja 
Renk 
Rumbek 
Torit 
Wau 
Yambio 
Yei 
Yuai 
 

Additional FM relay stations were due to be installed at 15 new sites in 2012, 
including the following locations: 

Mayom 
Pariang 
Turalei 
 
Radio Miraya was also planning to increase the strength of several of its smaller 
existing transmitters from 250 to 1000 watts. 
 

In early 2011, Radio Miraya staff expressed concerns that the station’s rural 
audience was bleeding away in some areas to local FM stations which broadcast in 
local languages. 

Chief of Radio – Quade Hermann 
Mob: +211 901 239 498 
hermannq@un.org  

 
Editor in Chief – Kevin Bellwood 
Mob:  +211 956 022 322 
Email: bellwood@un.org 
 
Fondation Hirondelle South Sudan Country Representative – Anne Bennett 
 Mob: +211 914 709 754 
Email: abennett@hirondelle.org 
 
 

 

 

 

mailto:abennett@hirondelle.org
http://webmail.infoasaid.org/owa/redir.aspx?C=70535a02fe654d8aa7e9692f7ae7e4e6&URL=mailto%3apapper%40un.org
mailto:culafic@un.org


29 

 

 

Catholic Radio Network (CRN)  www.sudancatholicradio.net 

The Catholic Radio Network (CRN) consists of nine local radio stations linked to the 
Roman Catholic Church.  

It was set up in 2006 by the Comboni Missionary Institutes and the Sudan Catholic 
Bishops’ conference. 

The network runs a training centre in Wau and a common newsdesk at the network 
headquarters in Juba.  

The network headquarters in Juba is linked by V-sat to all of CRN’s affiliated 
stations.  This enables programme scripts to be distributed by email for translation 
into local languages.  

The central newsdesk also distributes short audio clips by email to its affiliated 
stations for local broadcast. 

It generates two national news bulletins every day. These are broadcast by all the 
stations in the network, along with local news. 

The Juba newsdesk also promotes the exchange of information and programming 
between the different stations in the network. 

All the Catholic stations share the same vision and mission and are bound by 
common editorial and administrative policies. 

Their stated mission is: “To reach-out to the people of South Sudan with a means of 
communication and information that builds peace through reconciliation and healing 
of trauma.” 

Although there is a strong Christian ethos to the stations, they aim to offer “room for 
a constructive dialogue with those who own different perspectives.” 

They also avoid taking sides with any political party or group. 

Each station broadcasts locally produced culture-sensitive programming in the 
languages which are understood by local people, in addition to networked content. 

The network’s member stations broadcast in a total of 22 languages. 

CRN’s first station to go on air was Bakhita FM in Juba in 2006.  

By 2012, the network consisted of eight associated radio stations in South Sudan 
and one in the disputed Nuba Mountains area of South Kordofan State in Sudan. 

Most of these stations could be heard clearly within a 100 km radius of their 
transmitter. Some reached even further. 

http://www.sudancatholicradio.net/


30 

 

 

In early 2012, CRN had affiliated stations on air in: 

Juba 
Malakal 
Nuba Mountains 
Rumbek 
Tonj 
Torit 
Yambio 
Yei 
Wau 
 
Director – Sister Paola Moggi 
Mob:  +211 924 217 188 
           +211 977 150203  
           +211 910 564038 
Email: scrn.director@gmail.com  
Skype: sudan.catholic.radio.network 
 
 
Editor – Jose Vieira 
Mob:   +211 910 564 180 
 +211 957 129 130 
Email: scrnnews@gmail.com   
 
SCRN’s affiliated stations are: 

 

Bakhita FM www.bakhitaradio.org 

This station broadcasts on 91.0 FM in Juba.  The main languages used are English, 
Arabic and Juba Arabic.  

It also broadcasts in Bari, Madi and Acholi. 

Bakhita was set up in 2006 by the Catholic Archdiocese of Juba. It was the first 
Catholic radio station to go on air in South Sudan 

It is on air from 07.00 until 22.00 with a short afternoon break.  

Bakhita’s output includes: discussion forums, news bulletins and programmes about 
peace building, civic education, health, youth and women’s issues. 

The station can be heard within 110 km radius of Juba. It claims to reach a potential 
audience of 1.1 million people 

http://www.bakhitaradio.org/
mailto:scrn.director@gmail.com
mailto:scrnnews@gmail.com


31 

 

 

Director – Alberto Tokwaro Fabian 
Tel: + 211 955 155 854  
Studio: +211 121 90 5961     
Email: bakhitaradio@yahoo.co.uk  
 

 

Radio Emmanuel (no website) 

Radio Emmanuel broadcasts on 89.0 FM from Torit, the capital of Equatoria State, 
near the Ugandan border. It is owned by the Catholic Diocese of Torit. 

The station has a 2000 watt transmitter on a 72 metre mast. 

This normally pushes the signal as far as Kapoeta, 120 km to the east, Ikotos, 80 km 
to the south in the Matong Mountains and Lafon, 90 km to the north.  

The station opened in 2009. 

Radio Emmanuel broadcasts for 10.5 hours per day in English, Juba Arabic, 
Lotuho, Didinga, Pari, Madi, Toposa and Acholi. 

It runs discussion programmes on civic education, family, youth and cultural issues 
and the reintegration of demobilised soldiers and returning civilians who were 
displaced by the civil war. 

The station also airs a series of phone-in shows. These include its morning flagship 
programme ‘Wake up Eastern Equatoria.’ 

A twice-weekly show called ‘Family Matters’ is dedicated to health and nutrition. 

Radio Emmanuel has eight full-time staff and several part-timers. 

The station is on air for eight hours per day from 07.00 to 12.30 in the morning and 
again from 16.00 to 21.00 in the evening. 

Director – Father Lounoi Santino Stephen 
Mob: +211 917 530 803 
         +211 925 006 661 
         +211 955 062 993 
Email: lounoi@gmail.com 
 emmamarketing@gmail.com 
           radioaemmanuel@catholicarchdioceseoftorit.org  
           Emmanuelnews12@yahoo.com 
 
Producer – Lilian Ochoo 
Mob: +211 955 033 021 

mailto:Emmanuelnews12@yahoo.com
mailto:bakhitaradio@yahoo.co.uk
mailto:lounoi@gmail.com
mailto:emmamarketing@gmail.com
mailto:radioaemmanuel@catholicarchdioceseoftorit.org


32 

 

 

Saut al Mahabba (Voice of Love) (no website) 

Saut al Mahabba broadcasts on 93.6 FM from Malakal, the capital of Upper Nile 
State, on the river Nile. 

Its 2000 watt transmitter has a range of about 65 km and reaches a potential 
audience of 650,000 people. 

The station broadcasts for seven hours per day, mainly in Arabic and English. It 
also plays songs in Dinka, Nuer and Shilluk. 

It is on air for seven hours per day from 09.00 to 12.00 in the morning and again 
from 16.00 to 20.00 in the evening.  

Director – Sister Elena Balatti 
Tel: +211 923 970 984 
Email: Saut.al.Mahabba@gmail.com  
 

 

Radio Good News (no website) 

Radio Good News broadcasts on 89.0 FM from Rumbek, the capital of Lakes State, 
northwest of Juba. It began broadcasting in January 2010.  

The station has a 2500 watt transmitter, mounted on a 60-metre mast.  

This enables Radio Good News to be heard within 150 km radius of the town. 

It claims to reach a potential audience of over one million. 

The station broadcasts for nine hours per day in Dinka and English. There are also 
some programmes in Jur Beli and Arabic. 

Radio Good News is on air from Monday to Friday 06.30 to 10.30 during school term 
time, when it broadcasts educational programmes in the morning, and between 
06.30 to 08.30 during school holidays and Saturdays.  

The station goes on air again from 17.30 to 22.30 at night.  

There is a two-hour discussion programme every day at 18.00. 

Eight presenter/reporters work for the station.  

 
 
 
 

mailto:Saut.al.Mahabba@gmail.com


33 

 

 

Director - Father Don Bosco Ochieng Onyalla 
Mob: +211 955 249 914 
         +211 922 506 827 
         +211 913 05 19 31 
Email: radiogoodnews@gmail.com 
           rgnnews@gmail.com  
 

 

Radio Easter (no website) 

Radio Easter broadcasts on 94.0 FM from Yei, a town in Central Equatoria State 
near the border with the Democratic Republic of Congo. 

The station was launched by the Catholic Diocese of Yei in January 2010. 

Its 1000 watt transmitter, mounted on a 60-metre high mast pushes the signal as far 
as Kajo Keji on the river Nile, 110 km to the east.  

Radio Easter broadcasts for 6.5 hours per day in English, Arabic and Bari. It is on 
air from 07.30 to 12.00 in the morning and again from 17.00 to 19.00 at night. 

Director – Father Arike Joseph Eugenio 
Mob: +211 055 025 483 
Email: radioeaster@gmail.com 
 

 

Radio Don Bosco (no website) 

Radio Don Bosco broadcasts on 91.0 FM from the town of Tonj in Warrap State, 
northwest of Juba. 

It transmits for 7.5 hours per day in English, Arabic, Dinka, Bongo and Jur. 

Radio Don Bosco went on air for the first time in February 2010. 

The station is attached to a secondary school and has a music studio. It is on air 
from 06.30 to 10.00 in the morning and again from 17.00 to 21.00 in the evening. 

Its 2000 watt transmitter, mounted on a 60-metre high mast, has a range of about 
140 km. 

Radio Don Bosco claims to reach a potential audience of 500,000. 

 
 

mailto:radioeaster@gmail.com
mailto:radiogoodnews@gmail.com
mailto:rgnnews@gmail.com


34 

 

 

Director – Father Shyjan C J 
Mob: + 211 911 578 248 
Email: donboscoradio91@gmail.com 
 
Production Manager  
Mob: +211 912 007 371 
 

 

Voice of Peace – Gidel (no website) 

Radio Voice of Peace is located at Gidel, a remote location in the Nuba Mountains 
in Southern Kordofan State.  

Many inhabitants of the Nuba Mountains, which lie just to the north of the 
internationally recognized border between Sudan and South Sudan, are Christian. 

The Nuba Mountains are one of the “Three Protocol Areas” claimed by the SPLM 
that are outside the 10 states that comprise the accepted core of Southern Sudan. 

Voice of Peace is operated by the Catholic Radio Network (CRN). 

It broadcasts for five hours per day on 107.9 FM in English, the local dialect of 
Arabic, Tira and Otoro. 

The radio station is on air between 08.00 and 11.00 in the morning and again from 
17.00 to 19.00 at night. 

Voice of Peace has a 300 watt solar-powered transmitter mounted on a 30-metre 
mast which allows its signal to be heard by communities up to 30 km away in the 
same valley.  

In 2011, a relay transmitter was installed on a nearby hill-top. This has extended the 
radio station’s range to 50 km radius. 

The Voice of Peace covers an area with a population of about 150,000 people where 
there is virtually no mobile telephone network. 

It has 10 full-time staff and four part-timers. 

In early 2012 the Nuba Mountains were controlled by rebels of the SPLM- North 
movement. 

Director - Sister Mary Carmen Galicia Alfaro 
Tel:  (Thuraya) +8821643331381 
Email: voiceofpeace2008@gmail.com  
  

mailto:voiceofpeace2008@gmail.com
mailto:donboscoradio91@gmail.com


35 

 

 

Radio Voice of Hope (no website) 

Radio Voice of Hope broadcasts from Wau, the capital of Western Bahr-el-Ghazal 
State. 

It is owned by the Roman Catholic Diocese of Wau and forms part of the Catholic 
Radio Network (CRN). 

The station broadcasts on 98.65 FM and can be heard within 90 km of Wau. 

Voice of Hope went on air for the first time in October 2011. It employs two full-time 
journalists and four part-timers. 

The station can be heard within 90 km of Wau and reaches an estimated potential 
audience of 550,000. 

The CRN has a radio training centre in Wau. 

Director – Enrica Valentini 
Mob: +211913 703 683 
Email: dir_voh@dicoeseofwau.org  
 

 

Radio Anisa (no website) 
 
Radio Anisa is based in Yambio, the capital of Western Equatoria State. 

Its signal can be heard clearly within 100 km of the town and more faintly as far away 
as Ezo (160 Km) and Tombura Town (180 km). 

The station serves a population of about 400,000. 

Radio Anisa is the newest station in the Catholic Radio Network (CRN). It was 
formally inaugurated in December 2011 after several months of test broadcasts. 

It broadcasts on 92.0 FM for eight hours a day in English, Zande, Arabic and other 
local languages. 

Radio Anisa is on air for a few hours in the morning and again in the evening.  

Father Ignatius Mborihenga, the Director of Radio Anisa, says the station “seeks to 
educate as well as entertain and to provide information in creative ways that are 
attractive to the listeners.” 

 
 
 

mailto:dir_voh@dicoeseofwau.org


36 

 

 

Director - Father Ignatius Mborihenga 
Mob: +211 956 079 442 
         +211 914 836 199 
 
E-Mail:  anisastationanisaradio1@gmail.com 
             mborihenga@yahoo.com 
 

 

Sudan Radio Service (SRS) www.sudanradio.org 

Sudan Radio Service (SRS) broadcasts into South Sudan and Darfur from Nairobi 
on Short Wave. 

It also operates an FM radio station in Juba – SRS FM.  

SRS was set up in 2003 by the US-based NGO Education Development Center 
(EDC) www.edc.org  with funding from USAID.  

It aims to provide its listeners with the knowledge and tools needed to participate 
more fully in peace-making, reconciliation and development. 

The organisation has news rooms in Nairobi, Juba and Khartoum and a network of 
correspondents throughout Sudan and South Sudan 

SRS hires out its digital studios in Nairobi to organisations wishing to record their 
own programmes and key message spots. It also produces radio outputs to order. 

In 2010, SRS entered a partnership with the University of Juba to set up a course in 
broadcast journalism at the university. This will lead to a Certificate in Broadcast 
Journalism, the first journalism training qualification to exist in South Sudan. 

Since the establishment of its FM station in Juba in 2010, SRS has progressively 
transferred more and more of its programme making from Nairobi to Juba. 

 
Chief of Party – Jon Newstrom 
Mob (South Sudan):  +211 922 486 981 (Roaming) 
Mob (Kenya):  +254 713 144 525 (Roaming) 
Thuraya: +88 21 643 339 205 
Email: jnewstrom@edc.org 
 srs@edc.org 
           srs@sudanradio.org 

 

 

mailto:srs@sudanradio.org
mailto:anisastationanisaradio1@gmail.com
mailto:mborihenga@yahoo.com
http://www.sudanradio.org/
http://www.edc.org/
mailto:jnewstrom@edc.org
mailto:srs@edc.org


37 

 

 

SRS FM (Juba) www.sudanradio.org 

SRS FM broadcasts round the clock on 98.6 FM from spacious and well-equipped 
studios on the outskirts of Juba.  

The station has a 2000 watt transmitter in Juba which covers most of Central 
Equatoria State.  It can be heard as far away as Yei and Nimule, 150 km to the 
south and sometimes in Torit, 150 km to the east.  

SRS FM went on air in July 2010. It broadcasts in English and Juba Arabic.  

Its parent organisation, Sudan Radio Service (SRS) was set up in 2003 by the US-
based NGO Education Development Center www.edc.org  with funding from USAID.  

It aims to provide its listeners with the knowledge and tools needed to participate 
more fully in peace-making, reconciliation and development. 

SRS has newsrooms in Juba and Khartoum and a network of correspondents 
throughout Sudan and South Sudan. 

Programming focuses on news and current affairs, civic education, health, 
agriculture, animal husbandry and business issues. There is also music and 
entertainment. 

There are news bulletins at 08.00, 13.00 and 17.00. 

In early 2011, SRS FM employed eight journalists in Juba producing news and local 
programming.  

The Juba station also rebroadcasts material produced by SRS at its main studios in 
Nairobi. 

Chief of Party – Jon Newstrom 
Mob (South Sudan):  +211 922 486 981 (Roaming) 
Mob (Kenya):  +254 713 144 525 (Roaming) 
Thuraya: +88 21 643 339 205 
Email: jnewstrom@edc.org 
 srs@edc.org 
           srs@sudanradio.org 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:srs@sudanradio.org
http://www.sudanradio.org/
http://www.edc.org/
mailto:jnewstrom@edc.org
mailto:srs@edc.org


38 

 

 

For advertising, program sponsorship or public service announcements: 
 
Marketing Coordinator - Tamburo Michael Renzi 
Mob: +211 916975526 
           +211 955526129 
Email: mtamburo@sudanradio.org 

srs@edc.org 
srs@sudanradio.org 

SRS text message line: +211 917 257 601 

 

SRS Short Wave (Nairobi) www.sudanradio.org 

Sudan Radio Service (SRS) broadcasts to Sudan and South Sudan for three hours 
per day on Short Wave from Nairobi. 

It is on air from 07.00 to 08.00 in the morning on 13720 Khz and from 18.00 to 20.00 
in the evening on 17745 Khz.   

Most of its programming is in English, Arabic and Simple Arabic. 

SRS also has programmes in seven tribal languages that are widely spoken in 
Southern Sudan: Dinka, Nuer, Shilluk, Bari, Moru, Zande and Toposa. 

Its two hours of daily programming for the troubled Darfur region of Sudan includes 
segments in Fur, Masalit and Zaghawa 

SRS has newsrooms in Juba and Khartoum and a network of correspondents 
throughout Sudan and South Sudan. 

Its output consists of news and information programmes, public service 
announcements and educational programmes. There is a daily phone-in show.  

SRS estimates that its Short Wave broadcasts reach 1.1 million regular listeners in 
Southern Sudan 

The radio station carries advertisements, sponsored programmes and public service 
announcements on behalf of other development and relief organisations. 

Chief of Party – Jon Newstrom 
Mob (South Sudan):  +211 922 486 981 (Roaming) 
Mob (Kenya):  +254 713 144 525 (Roaming) 
Thuraya: +88 21 643 339 205 
Email: jnewstrom@edc.org 
 srs@edc.org 
           srs@sudanradio.org 

mailto:srs@sudanradio.org
mailto:mtamburo@sudanradio.org
mailto:srs@edc.org
mailto:srs@sudanradio.org
http://www.sudanradio.org/
mailto:jnewstrom@edc.org
mailto:srs@edc.org


39 

 

 

News Programming Advisor – Charles Haskins 
Mob (Kenya): +254 715 052 924 
    +254 722 208 598 
Tel (Kenya): +254 20 387 0906 
Email: chaskins@sudanradio.org  
 
SRS text message line: +211 917 257 601 

 

 
Internews supported community radio stations www.internews.org  

Six FM community radio stations have been set up in conflict-sensitive areas with 
support from the US-based media development organisation Internews. 

They operate as a loose network supported by the Internews country office in Juba. 

All six stations are equipped with V-Sats equipment and satellite phones.  

Programming can be distributed to them electronically from the Internews office in 
Juba. 

Four of the stations are based in remote conflict-sensitive areas of South Sudan at 
Leer, Malualkon, Turalei and Nasir. 

The other two are located in disputed territory to the north of the internationally 
recognized border of South Sudan at Kauda in the Nuba Mountains in South 
Khordofan and Kurmuk in Blue Nile State. 

The radio stations broadcast for at least eight hours per day, six days per week. 
Each station reaches an audience within 60 to 100 km radius of its transmitter.  

In 2012, Internews was continuing to assist these stations with programming, training 
and technical support.  

However, the radio station in Kurmuk went off air in August 2011 after fighting broke 
out in Blue Nile Province between the Sudan army and rebels of the SPLM North. 

The Internews community radio development programme in South Sudan is financed 
by USAID. 

The following pie chart shows the programming mix of the Internews supported 
community radio stations: 

http://www.internews.org/
mailto:chaskins@sudanradio.org


40 

 

 

 

 
Sudan Programme Director – Huub Gales 
Mob: +211 955 053 377 
Email: hgales@internews.org  
 
 
Local Radio Coordinator – Sammy Muraya 
Mob: +211 919 796 672 
Email: smuraya@internews.org 
 

 

Nhomlaau FM (no website) 

This station is based in Malualkon, a small town in Northern Bahr el Ghazal State. 

The station’s name means “Freedom” in Dinka. It broadcasts in English, Arabic and 
Dinka.  

The radio station, established and run with support from Internews, reaches a 
potential audience of more than 300,000 people.  

It can be heard in the state capital Aweil, about 80 km to the west. 

Radio Station Coordinator - Chris Marol 
Mob: +211 911 594 523 
Email: chris.marol@internewssd.org  

mailto:chris.marol@internewssd.org
mailto:hgales@internews.org
mailto:smuraya@internews.org


41 

 

 

 

Naath FM (Leer, Unity State) (no website) 

This station is based in Leer county, an oil-producing area of Unity State, north of 
Juba.  

Its name means “Citizen” in Nuer.  

Naath FM was established with support from Internews in 2009. It has a 250 watt 
transmitter.  

The station broadcasts to a potential audience of about 160,000 people in English, 
Arabic and Nuer. 

Radio Station Coordinator - Rica Taker 
Mob: +211 906 239 835 
Email: rica.taker@internewssd.org  

 
 

 

Naath FM (Nasir, Upper Nile State) (no website) 

A second Internews-supported community radio station called Naath FM opened in 
Nasir, a town on the Sobat river near the Ethiopian border in Upper Nile state, in 
September 2011. 

Naath means “Citizen” in Nuer. 

The station is on air for 10 hours per day. It reaches audiences within 100 km radius 
of Nasir. 

Naath FM’s Facebook page is http://www.facebook.com/pages/Naath-FM-
Nasir/225290840848372?sk=wall 

Journalist – Dukhan Jundit Both 

Mob: +211 908 587 540 

 

 

Mayardit FM (no website) 

Mayardit FM is based in Turalei in Warrap State, near the border with Sudan’s 
South Kordofan state. 

http://www.facebook.com/pages/Naath-FM-Nasir/225290840848372?sk=wall
mailto:rica.taker@internewssd.org
http://www.facebook.com/pages/Naath-FM-Nasir/225290840848372?sk=wall


42 

 

 

Its name means “Peace” in Dinka.  

The station broadcasts in English, Arabic and Dinka to a population of about 
330,000 people in its coverage area. 

Mayardit FM was established with support from Internews. It first went on air in 
March 2010. 

Its broadcasts can be heard in the nearby disputed territory of Abyei.  

Abyei had been under joint administration by Juba and Khartoum until Sudanese 
security forces and allied Arab militias seized control of the territory in May 2011 

Radio Station Coordinator - Deng Bol David 
Mob: +249 916 672 048 
Email: Deng.Bol@internewssd.org  

 

 

Radio Al Mujtama Fi Kurmuk (no website) 

This Internews-supported radio station is based in Kurmuk in Blue Nile State of 
Sudan near the Ethiopian border.  

It broadcasts in Arabic, English and Udduk.  

The range of broadcast is 60km to the south. Its coverage does not extend 
northward due to the height of the mountains.   

This radio station is situated in Blue Nile State, one of the “Three Protocol Areas” 
outside the 10 states which comprise the core of Southern Sudan.  

It was subject to special administrative arrangements until fighting broke out between 
the Sudanese security forces and rebels of the SPLM North in August 2011 

Radio Al Mujtima Fi Kurmuk, whose name means Kurmuk Community Radio in 
Arabic, shut down soon afterwards. 

Kurmuk was briefly occupied by the SPLM North, but was recaptured by Sudanese 
government forces in November 2011. 

Radio Station Coordinator - Dominic Santo Atem 
Mob (Sudan): +249 911 594 673 
Email: dominic.santo@internewssd.org  
 

 

 

mailto:dominic.santo@internewssd.org
mailto:Deng.Bol@internewssd.org


43 

 

 

Voice of Community (no website) 

This Internews-supported radio station is based in Kauda in the Nuba Mountains in 
South Kordofan State of Sudan. 

The area is mainly populated by black Christian people who identify closely with 
South Sudan. 

The Nuba Mountains were one of the “Three Protocol Areas” outside the 10 states 
which comprise the core of South Sudan. They were all subject to special 
administrative arrangements under the 2005 Comprehensive Peace Agreement. 

However, rebels of the SPLM North seized control of the Nuba Mountains in 
September 2011 and continued to hold the area in early 2012.  

Voice of the Community was still on air in early 2012. Nearly 280,000 people live 
within the radio station’s coverage area. 

Radio Station Coordinator - Walid Ali 
Mob (Sudan): +249 911 619 483 
Email: walid.ali@internewssd.org  
 

 

Liberty 89.0 FM (no website) 

Liberty FM is a private radio station based in Juba. 

It also operates a subsidiary station in Yei, a town near the border with the 
Democratic Republic of Congo (DRC), 150 km to the southwest. 

Liberty FM was set up in 2005 by British businessman Gordon Bell and Peter Yata, a 
former Mayor of Juba, through a company called Juba Information Outreach.  

Liberty FM’s 1200 watt transmitter in Juba covers an area of 80 km radius.  

The radio station claims that its station in Yei has a similar reach.  

Liberty FM broadcasts from Juba in English, Juba Arabic and Bari. 
 
From Yei, it broadcasts in English, Kakwa, Kiswahili, Luganda and Arabic. 
 
English is the main language for news bulletins.  
 
Liberty FM carries a mix of music and talk programmes, covering topics such as 
health, business, sport, women’s issues and religion. There is a daily afternoon 
phone-in programme. 

mailto:walid.ali@internewssd.org


44 

 

 

The station also rebroadcasts programmes of the BBC World Service and the 
Voice of America (VOA). 

The station has repeatedly got into trouble with the SPLM authorities in Juba for 
allowing the opposition access to its airwaves. 

The two Liberty FM stations exchange some programming by internet 

News editor – Musa David 
Mob: +211 955 214 686 
Email: musa.david71@gmail.com  
 
 

 

Capital FM (no website) 

Capital FM was the first private radio station to go on air in Southern Sudan. It was 
opened in Juba in 2005 by a local businessman, Chaplain Solomon Lui. 

This music and entertainment station broadcasts programmes round the clock on 
100.0 FM and takes phone-in requests from listeners. 

It broadcasts exclusively in English and Juba Arabic and can be heard within a 30 
km radius of the city. 

The radio is particularly popular among youth with a passion for music and other 
forms of entertainment. It does not carry any news bulletins.  

In early 2011, the station employed six presenters and was planning to move into 
new purpose-built studios. 

Director – Chaplain Solomon Lui 

Mob:   +211 477 104 004 

+211 126 553 056 

Email: capitalfm@live.com 

 

 

Voice of the People (VOP) (no website) 

This private FM broadcasts from Juba in English and Arabic on 97.0 FM.  

It was launched in 2010 and claims to cover a 360 km radius around the capital.  

This seems unlikely for a radio station with a single FM transmitter. 

mailto:capitalfm@live.com
mailto:musa.david71@gmail.com


45 

 

 

According to Benjamin Bol Yei, one of Voice of the People’s shareholders, the radio 
station focuses on “developmental challenges facing the Southern Sudanese people 
and ways of overcoming this.” 

He also said the radio aims to persuade South Sudanese professionals in the 
Diaspora to return home.  

Voice of the People relays programmes from Voice of America (VOA), including its 
daily magazine programme Sudan in Focus. 

Ratio magazine reported in 2011 that the investors in the station had plans to set up 
a private television station in Juba as well.  

Director - Mac Mabior  
Mob: +211 955 414 931      
         +211 915 515 974 
Email: mabior1@yahoo.com  
 

 

Radio Jonubna (no website) 

This private radio station in Juba broadcasts music and entertainment programming 
in English and Juba Arabic on 100.0 FM. 

Jonubna broadcasts 24 hours per day and can be heard within 80 km radius of Juba. 

Its programme output includes phone-ins. Jonubna means “Ourselves” in Juba 
Arabic. 

The station was set up by local businessman Ayii Dwaung, who owns the adjacent 
Southern Sudan Hotel.  

In 2011 he was also planning to set up an Arabic language newspaper in Juba. 

Director – Taba Elisa 
Mob:  +211 955 332 103 

+211 929 279 301 
 
 
Grace FM (no website) 
 
Grace FM broadcasts on 95.1 FM in Kajo Keji in Central Equatoria State. The town 
is situated near the river Nile, close to the Ugandan border. 
 

mailto:mabior1@yahoo.com


46 

 

 

The radio station was launched in 2008 by Youth Vision Development, a local youth 
organisation, with assistance from the Danish Refugee Council. 
 
It broadcasts programmes on food security, water and sanitation, education, health 

democracy, good governance and religion.  

 

The station also carries debates and phone-ins from listeners. The debates often 

focus on democracy issues.  

 

A great deal of Grace FM programming is related to the local community in Kajo-Keji.  

The station uses English and several local languages in its broadcasts. 

 

Coordinator: Steve Sokiri 

Tel: +249 924167488 

Email: stevesok01@yahoo.com  

 

Media Officer, Grace FM - Grace Kisyake  

Mob: + 249 128 125 362  

 

Democracy and advocacy advisor, MS Sudan - Peter Tholstrup 

Mob: + 211 955 219 207 

         + 211 477 199 820  

Email: pt@mssudan.dk 

 

 

Spirit FM (no website) 

Spirit FM is a private radio station based in Yei, southwest of Juba near the DRC 
border.  

It broadcasts on 99.9 FM and covers a radius of 60 km around Yei. 

The station has a strong Christian religious element to its programming. It receives 
support from the US-based Dan Peters Foundation, which supports a number of 
Christian radio stations in Africa. 

mailto:pt@mssudan.dk
mailto:stevesok01@yahoo.com


47 

 

 

The general manager of Spirit FM was briefly arrested in April 2010 for refusing to 
allow the local SPLM administrator immediate access to the air waves to talk about 
election results while the station was broadcasting a sponsored programme. 

Spirit FM broadcasts mainly in English and Juba Arabic. Local languages such as 
Madi, Kuku and Kakwa are also used.  

General Manager - Loburi Alex William, 

Tel: +211 477 100 445 

Email: Loburialex2004@yahoo.co.uk 

 
 

Ngun Kata FM (no website) 

This Christian evangelical radio station is based in Kaya in the extreme south of 
Southern Sudan, close to the point where the borders of Sudan, Uganda and DRC 
meet.  

It broadcasts in English, Juba Arabic, Madi and Kakwa.  

Ngun Kata was set up by Sudan Christian Ministries in a grass hut on a hill near 
Kaya to broadcast religious programming, development programming and peace 
messages to the surrounding area in all three countries.  

The name of the station means “God hears” in a local language. 

However, the radio station has so far been hampered by the low strength of its 
transmitter and power supply. As a result, its broadcasts cannot be heard in at least 
three counties in the area.   

The surrounding areas of Sudan, Uganda and DRC have suffered frequent attacks 

from roving bands of the Lord’s Resistance Army (LRA).  

 

This Ugandan rebel group, whose wandering bands of gunmen have raided as far 

afield as the Central African Republic (CAR), is notorious for its brutality and its 

recruitment of child soldiers. 

 

Ngun Kata receives support from High Adventure Gospel Communication Ministries 
www.hagcm.org  a Canadian Christian missionary organisation.  

Email: sales@biblevoice.org  

mailto:sales@biblevoice.org
mailto:Loburialex2004@yahoo.co.uk
http://www.hagcm.org/


48 

 

 

Nehemiah Trumpet Call (NTC) (no website) 

This is a Christian evangelical radio station broadcasting from the village of 
Morongole, near Nimule, on the Ugandan border. 

NTC broadcasts on 97.3 FM from a 350 watt transmitter mast situated on the hill just 
above Nimule town. However, the studio is in Morongole, a village just off the main 
road to Juba, about 35 km to the north. 

The station can be heard easily within 60 km radius of Nimule. 

NTC normally broadcasts from 06.30 to 22.00 in English, Juba Arabic, Ma’di, the 
most widely spoken local language in the Nimule area, and Acholi. 

Its programming consists mainly of music and religious programmes. The station 
also carries a daily discussion programme on social and community issues with a 
phone-in every afternoon. 

People in the Nimule area also listen to FM stations broadcasting from Uganda. 

Director – Jimmy Kitara Levi 
Mob: +211 955 619 072 
         +211 903 809 414 
         +211 756 102 271 
Email: jklevi2011@hotmail.com  
 
 
 
Radio Peace www.globalendeavour.org 

Radio Peace broadcasts Christian evangelist programming on short wave 
frequencies 4750 khz and 5895 khz from transmitters at an undisclosed location in 
South Sudan. 

It is on air for six hours per day in   English, Dinka, Nuer, Arabic and Juba Arabic. 

The station is run by the US-based Christian evangelist organisation Global 
Endeavor www.globalendeavor.org and is managed from Nairobi, Kenya. 

It works in partnership with the Nairobi-based Association of Christian Resource 
Organisations Serving Sudan (ACROSS)  

Radio Peace claims that its signal reaches the southern third of Sudan, including 
some parts of Darfur and South Kordofan. 

Between 2004 and 2009, Radio Peace distributed 30,000 radio sets to people in 
Southern Sudan. It had plans to distribute even more. 

http://www.globalendeavor.org/
mailto:jklevi2011@hotmail.com
http://www.globalendeavour.org/


49 

 

 

The organisation plans to set up subsidiary radio stations in the south, but has not 
yet disclosed their intended location.  

 

General Manager – Peter Stover 

 

Founder, Radio Peace - Brad Phillips 

Tel (USA):  +1 888 201 5245 

 

 

Voice of America (VOA) www.voanews.com 

Voice of America (VOA), the external broadcasting service of the US government, 
broadcasts to Sudan and South Sudan on Short Wave in English and Arabic. 

From Monday to Friday VOA broadcasts a daily 30-minute English language news 
magazine programme called “Sudan in Focus.”  

This is aimed primarily at listeners in South Sudan. 

The programme goes out live at 19.30 in the evening on 9675, 12015 and 13825 
Khz Short Wave. 

It is also relayed on FM and Medium Wave by several partner radio stations in South 
Sudan. 

“Sudan in Focus” was launched in May 2010 during the run-up to the referendum on 
independence in South Sudan. 

Tel (USA): +1 202 205 9942 
Email: sudanproject@voanews.com  
 

 

BBC World Service www.bbc.co.uk/worldservice  

BBC World Service broadcasts in English and Arabic on 88.2FM in Juba, Malakal, 
Wau and Yambio. 

It also broadcasts to South Sudan on Short Wave. 

 

 

http://www.bbc.co.uk/worldservice
http://www.voanews.com/
mailto:sudanproject@voanews.com


50 

 

 

Radio France Internationale (RFI)/Radio Montecarlo www.rfi.fr  

RFI, the French government’s international radio station, broadcasts in French, 
English and Arabic on 90.40 FM in Juba.  

Its Arabic language broadcasts are branded as Radio Montecarlo.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.rfi.fr/


51 

 

 

Television  

The only functioning television station in South Sudan is the government-run South 
Sudan Television (SSTV) station in Juba. 

It broadcasts for six hours in the evening in English and Arabic. Its terrestrial signal 
can be received within 25 km radius of the city.  

SSTV also runs small local TV stations in Aweil, Wau, Malakal and Rumbek. These 
produce a limited amount of separate programme output. 

Aweil TV transmits programmes to viewers within 35 km radius of its transmitter in 
the capital of Northern Bahr el Ghazal state.  
 
Its editorial policy toes the government line.  The station is located close to the 
town’s railway terminal. 

SSTV Juba can also be viewed on satellite TV. It is available through the South 
African satellite broadcaster DSTV. 

South Africa has provided training for SSTV staff. 

The Southern Sudan government was planning to establish 300 community viewing 
centres across Southern Sudan for people who do not have a television set at home. 

SSTV Director (Juba) - Francis Duku  
Mob : +249 955 528 435 
          +249 128 610 774 
Email: dukuabe@googlemail.com  
 

Aweil TV Director - B. Kun   
Mob: +211 907 661 296 
 

 

 

 

 

 

 

mailto:dukuabe@googlemail.com


52 

 

 

Print overview 

South Sudan has two daily newspapers, The Citizen and The Juba Monitor. 

Both are produced and printed in the capital Juba. 

There are several other titles which appear weekly or twice a week. Nearly all of 
them are published in English. 

Sales are low – typically between 1,000 and 5,000 copies per edition. 

Half a dozen new weekly newspapers hit the streets of Juba in early 2011 during the 
run-up to independence.  

These included the first Arabic language newspaper to be published in South 
Sudan; Al Maseer (Destiny). 

In early 2012, most South Sudanese newspapers were still printed in Kampala or 
Nairobi and flown into Juba for distribution. 

Newspapers circulate almost exclusively amongst the educated elite in Juba and the 
other main towns. 

They influence opinion amongst politicians, civil servants and businessmen in the 
capital, but very few copies reach rural villages. 

Most copies are sold in Juba, Rumbek and Yei. Occasionally newspapers reach 
other towns in the south, such as Torit and Bor. 

Many newspapers aimed at readers in South Sudan were formerly printed in 
Khartoum. 

However, by early 2012, The Juba Post was the only publication still operating such 
an arrangement. 

In early 2012 there were two printing presses in Southern Sudan capable of printing 
newspapers. 

One was owned by the government, the other by The Citizen.  

 
 
 
 
 
 
 
 



53 

 

 

Newspapers 

The Citizen www.thecitizen.info    

The Citizen became South Sudan’s first daily newspaper when it transferred all its 
operations from Khartoum to Juba in 2010. 

This independent newspaper is strongly supportive of South Sudan’s independence. 

It was founded in 2005 by Nhial Bol, a former journalist at the Khartoum Monitor, an 
English-language paper which was published in Khartoum from 2000 to 2011. 

The Citizen was originally edited and printed in Khartoum. However it had had many 
run-ins with the Sudanese government and has frequently been forced to suspend 
publication. 

The paper moved its entire operation from Khartoum to Juba in December 2010 and 
has suffered much less government interference since then. 

However, The Citizen has occasionally had problems with the SPLM administration 

According to the New York Times, Editor in Chief Bol has been arrested three times 
since 2007 by the South Sudanese authorities for articles that accused officials of 
corruption and mismanagement. 

In late 2011, The Citizen claimed to be selling 2,000 copies per day 

Editor in Chief: Nhial Bol 
Mob: +211 128 106 575 
 
Managing editor – Osman Shinger 
Tel: +211 908760789  
Email: info@thecitizenews.com 
 
 
 
The Juba Monitor (no website) 

The Juba Monitor became South Sudan’s second daily newspaper when it was 
launched in Juba in December 2011. 

It is owned and managed by Alfred Taban, a former BBC correspondent in 
Khartoum. 

The newspaper is printed on the presses of its rival The Citizen. 

mailto:info@thecitizenews.com
http://www.thecitizen.info/


54 

 

 

The Juba Monitor grew out of the Khartoum Monitor, an English language 
newspaper run by journalists from South Sudan that was based in Khartoum. 

The Khartoum Monitor was closed down by the Sudanese government in July 2011, 
the day before South Sudan became independent. 

It reappeared as The Juba Monitor in South Sudan five months later. 

Journalist – Omunno M. Otto 

Mob: +211 912589 104 

Email: omunom@yahoo.com   

 
 
 
The Juba Post www.jubapost.org  
 
This bi-weekly newspaper is edited by a team of journalists in Juba, but is still printed 
in Khartoum.  
 
The Juba Post describes itself as “the first independent newspaper for Southern 
Sudan. 
 
It was founded in 2005 by the Juba Media Information and Advertising Company with 
assistance from UNDP and Norwegian Church Aid.  
 
The paper used to claim a print-run of 5,000-7,000, but journalists who worked for it 
said sales were nearer 3,000. 

The Juba Post focuses mainly on politics, but also carries reports on economy, 

education, health, sports, peace and reconciliation, culture, sustainable livelihood, 

religion and women’s rights. 

It is the only South Sudan newspaper that is still widely sold in Khartoum. 

Managing Editor - Charles Rehan Surur.  
Mob:  +211 912 385 782 
Email: charysurur@hotmail.com  
 
Acting Editor in Chief – Michael Koma 
Tel:  +211 120 780 982 
 +211 120 779 342 
Email:  thejubapost@gmail.com 

mailto:thejubapost@gmail.com
mailto:omunom@yahoo.com
http://www.jubapost.org/
mailto:charysurur@hotmail.com


55 

 

 

 
Sales and finance (Juba) -. Sarah Saadia 
Tel. +211 121 990 937 
       +211 915 945 364 
Email: sara.jubapost@gmail.com 
 
Sales and finance (Khartoum) - Loris Michael Lasuba 
Tel: +249 912 376 044 
Email: loris.michael@yahoo.com 
 
 
 
Sudan Mirror www.sudanmirror.com  
 
This newspaper publishes twice a week. It is produced and printed in Nairobi.  
 
The Sudan Mirror was set up in 2003 by Dan Eiffe, an Irishman and former Catholic 
priest, who went on to work for many years for Norwegian People’s Aid in Southern 
Sudan.  
 
Tel: +211 477124693 
Email: mirrorsudan@yahoo.com  
 

 
The Southern Eye (no website) 

This weekly newspaper is published in Juba, but is printed in Kampala, Uganda.  

Its editorial line favours the South Sudan government.  

The Southern Eye was founded in 2006.  

It claims a weekly print run up to 1.000 copies.  

Most of its sales are in Juba, but a few copies can be obtained in Yei, Torit and 

Yambio.  

The newspaper’s offices are in located in the Hai Al-Souk area of Juba.   

 

 

mailto:mirrorsudan@yahoo.com
mailto:sara.jubapost@gmail.com
mailto:loris.michael@yahoo.com
http://www.sudanmirror.com/


56 

 

 

Acting Editor – Mutsinzi Kali 

Mob: +211 477 100 072  

          +211 477 130 611 

Email: southerneyegoss@yahoo.com  

mutsinzikali@yahoo.com 

 
 
The Star (www.thestarsudan.net)  

This is a weekly newspaper published by Rivers Media Group.  

 

It was launched in 2009, but suspended publication after a few months. 

 

The Star resumed publication in June 2011.   

 

It claims a weekly circulation of 3,000 in Juba, Yei, Torit, Aweil and Bor.   
 

The Star’s offices are located at Mobil roundabout, opposite PETRONAS petrol 

station, near Juba teaching hospital.  

 

Managing Editor - Mareng Chour Deng 

Email: stareditor1@yahoo.com 

          thestareditor@gmail.com    

Mob: +211 955 686 152 

         +211 959 000 690 

 

 

The New Times   
 

This independent weekly newspaper was launched in Juba in July 2011. 

 

It claims to sell 3,000 to 5,000 copies per week in Juba and most other large towns 

in South Sudan, except for Malakal and Bentiu. 

 

mailto:stareditor@gmail.com
mailto:southerneyegoss@yahoo.com
mailto:mutsinzikali@yahoo.com
mailto:mutsinzikali@yahoo.com
http://www.thestarsudan.net/
mailto:stareditor1@yahoo.com/


57 

 

 

The New Times office is in the Thongpiny area of Juba. 

.  

Managing Editor - Badru M. Mulumba 

Mob: +211 955 009 984 

Email: badru.mulumba@gmail.com  

 
 
The Hero (no website) 

 

This independent weekly newspaper was launched in Juba in May 2011. 

 

It claims to sell about 1,000 copies weekly. It is mainly distributed in Juba, Yei and 
Nimule.  
 

The newspaper’s offices are located in the Nimra Talata area of Juba.  

 

Managing Editor - Bongiri Peter  

Mob: +211 955 566 665 

Email: theheronewspaper@gmail.com   

 

 

The Pioneer (no website) 

 

The Pioneer is a weekly newspaper that was launched in Juba in early 2011 by  

Atem Yak Atem, a veteran South Sudanese journalist. 

  

It sells about 3,000 copies weekly in Juba, Torit, Aweil, Bor and Yambio.  
 

The Pioneer offices are located within Bakhita 91 FM radio complex in central Juba. 

 

Managing Editor, Atem Yak Atem 

Cell: +211 955 813 667 

Email: pioneerjuba@gmail.com  

mailto:pioneerjuba@gmail.com
mailto:badru.mulumba@gmail.com
mailto:theheronewspaper@gmail.com


58 

 

 

 
Al-Maseer (no website) 

 

Al-Maseer became South Sudan’s first Arabic language newspaper when it was 

launched in February 2011.  

 

Editor Soman Atim said at the time that the weekly newspaper was particularly 

aimed at South Sudanese returning from Khartoum and the north who had been 

educated in Arabic. 

 

He said the Al-Maseer aimed to serve as a bridge between South Sudan and the 

north.  

 

Al Maseer means “destiny” in Arabic. 

 

The newspaper’s offices are located in Munuki payam, Juba. 

 
Editor – Soman Atim 

Mob: +211 955 008 855 

 

 

The New Nation www.thenewnation.net  

The New Nation started life as an online newspaper in July 2011 and produced its 
first printed edition in February 2012. 

The publication was founded by Els de Temmerman, a Belgian journalist who was 
formerly Editor-in-Chief of the government-owned New Vision newspaper in Uganda. 

The website mainly carries feature stories and news analyses. It is not always 
updated on a daily basis. 

The New Nation launched its first 36-page paper issue with full colour with financial 
support from the Belgian government. 

Temmerman said some copies of the newspaper would be sold to the public, but 
5,000 copies would be distributed free to schools, health centres, government 
offices, radio stations and NGOs around the country. 

http://www.thenewnation.net/


59 

 

 

It was not clear how frequently it would be published. 

The New Nation has three reporters based in Juba and 10 correspondents in the 
interior. 

Its offices are located in Thong Piny area, along the Ministries-Airport Road.  

News Editor - Kenneth G. Oluka 
Mob: +249 905 259 827 
         +211 955 944 385 
Email: editor@thenewnation.net 
           sudanadvocacy@hotmail.com  
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mailto:sudanadvocacy@hotmail.com
mailto:editor@thenewnation.net


60 

 

 

Online media 

The 2007 Hirondelle Foundation media survey of Southern Sudan found that only 
7% of respondents used the internet.  

It also found that the overwhelming majority of internet users went online at an 
internet cafe.  

Since then, modems that link to the internet via the mobile phone network have 
become popular amongst computer owners, but connection speeds remain slow. 

In reality, only the educated elite in South Sudan’s main towns, foreign residents and 
the diaspora overseas have access to the internet 

Several Southern Sudan media outlets, including Radio Miraya www.mirayafm.org , 
Sudan Catholic Radio Network (SCRN) www.sudancatholicradio.net Sudan Radio 
Service (SRS)  www.sudanradio.org and The Citizen www.thecitizen.info 
newspaper carry real time news on their websites. 

In addition, there is an independent English language news website, the Sudan 
Tribune www.sudantribune.com which focuses heavily on Southern Sudan. It is 
based in France.  

The Gurtong Trust  www.gurtong.net , an NGO set up by a South Sudanese IT 
expert who emigrated to Europe, also runs a news website that carries detailed 
coverage of Southern Sudan.  

The New Nation www.thenewnation.net is an online newspaper established in July 
2011 by Els de Temmerman, a Belgian journalist who was formerly Editor-in-Chief of 
the government-owned New Vision newspaper in Uganda. 

The website mainly carries feature stories and news analyses. It is not always 
updated on a daily basis. 

The New Nation launched its first 36-page paper issue with full colour in February 
2012 with financial support from the Belgian government. 

It has three reporters based in Juba and 10 correspondents in the interior. 

The nation’s offices are located in Thong Piny area, along the Ministries-Airport 
Road.  

News Editor - Kenneth G. Oluka 
Mob: +249 905 259 827 
         +211 955 944 385 
Email: editor@thenewnation.net 
           sudanadvocacy@hotmail.com  
 

mailto:sudanadvocacy@hotmail.com
http://www.mirayafm.org/
http://www.sudancatholicradio.net/
http://www.sudanradio.org/
http://www.citizen.info/
http://www.sudantribune.com/
http://www.gurtong.net/
http://www.thenewnation.net/
mailto:editor@thenewnation.net


61 

 

 

Since very few people in Southern Sudan have access to the internet, these 
websites have a restricted local readership.  

They are mainly used by the diaspora and other people overseas with an interest in 
Southern Sudan. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



62 

 

 

Traditional and informal channels of communication 

In a society where radio and mobile phone coverage remain limited, face-to-face 
communication through word of mouth remains hugely important, especially in 
remote rural areas. 

Traditional chiefs and local religious leaders are particularly important and trusted in 
this regard.  

Health Ministry workers who conducted the 2007 Southern Sudan Household Health 
Survey http://www.bsf-south-sudan.org/sites/default/files/SHHS.pdf said religious 
and local community leaders were very useful in gathering and spreading information 
due to the influence they had in their communities. 

 

The Church 

The umbrella organisation for Christian Churches is the Sudan Council of 
Churches, which has a southern secretariat in Juba. 

The Sudan Council of Churches also has regional offices staffed by full-time 
facilitators in Wau, Malakal and Kassala.  The latter is the capital of Blue Nile State, 
one of the Three Protocol Areas, whose future status is disputed. 

The operational arm of the Sudan Council of Churches is the Inter-Church Council. 
This comprises: 

 Roman Catholic Church 
 Episcopal Church of Sudan 
 Africa Inland Church 
 Presbyterian Church of Sudan 
 Sudan Pentecostal Church 
 Sudan Interior Church 

 

The Sudan Council of Churches works closely with international NGOs on promoting 
awareness of HIV/AIDS and caring for those who live with the infection. 

It also worked closely with the government to promote voter registration and 
participation in the 2010 general elections and the 2011 referendum on 
independence. 

In many cases, priests and pastors even modified traditional prayers to incorporate 
calls to register and vote. 

The priests do not just spread key messages in church services.  

http://www.bsf-south-sudan.org/sites/default/files/SHHS.pdf


63 

 

 

They also inform and advocate through parish councils and through the women’s 
and youth groups with which they are closely involved.  

Secretary General - Reverend Ramadan Chan Liol 

Tel (Sudan): +249 915 672 358  
Tel (Kenya): +254 723 700 557  

Email: Ramadan.chan@gmail.com 

Deputy Secretary General – Reverend Mark Akec  
Mob: +211 912 493 873 
 

The Roman Catholic Church has a particularly strong network of communications 
with its congregations. Many of its missions are linked by radio to Juba.  

 

The Mosque 

The Southern Sudan Muslim Council is the organisation that represents the Islamic 
community in South Sudan. It has a permanent secretariat in Juba and local 
representation at the state, county and payam (smallest unit of local government) 
level.  

It has cooperated with the Sudan Council of Churches and international NGOs on 
messaging about HIV/AIDS. 

However, communication between the Southern Sudan Muslim Council’s national 
secretariat in Juba and outlying branches is usually very slow, taking place only 
when individuals travel to make face-to-face contact. 

Contact: 

National Council member - Sheikh Juma Said 
Mob: +211 128 866 249 
 +249 912 921 671 
Email: mubadiroon@yahoo.com 
 
Sheikh Juma Said is also Executive Director of the local Islamic NGO Mubadiroon. 
 
Messages disseminated through a church or mosque are only likely to influence the 
members of that religious congregation, not the entire local community.  

 

 

mailto:mubadiroon@yahoo.com
mailto:Ramadan.chan@gmail.com


64 

 

 

Traditional chiefs and local administrators 

Information can also be disseminated through traditional chiefs. They are usually the 
most trusted and authoritative source of information for local communities.  

However, there is no national organisation which effectively represents traditional 
chiefs. They must be contacted individually through face-to-face meetings. 

This is usually a slow and labour intensive process, especially given the poor state of 
communications in remote rural areas.  

Many parts of Southern Sudan become completely inaccessible during the April to 
August rainy season. 

The most influential local leaders are the traditional chiefs. Some are hereditary, 
others are appointed or elected through a variety of mechanisms. All of them emerge 
from the local community through accepted customs.  
 
This tends to give the chiefs greater legitimacy in the eyes of the local population 
than externally appointed government administrators. 
 
South Sudan is divided into 10 states. The states are divided into counties. Beneath 
the county level exists the payam, the smallest unit of local government. 

Each state has a ministry of local government. This runs the county administration 
offices. The county offices in turn are in touch with the payam administrator. 

During the campaign for the 2011 referendum on independence or unity with the 
north, the Government of Southern Sudan managed successfully to mobilise people 
at the payam level to register as voters and then turn out to cast their ballot. 
 
Relations between traditional chiefs and government-appointed local administrators 
at the payam level are usually good if both representatives are from the same ethnic 
group.  

However, tension and lack of cooperation can arise when they are not. 

Social and cultural events such as market day, dances, demonstrations, wrestling 
matches, weddings and beauty pageants are significant venues for mass 
communication.  

Singers, preachers, presenters and drama groups can use such platforms for raising 
awareness. 

T shirts, hats and posters are widely used by aid agencies for the dissemination of 
messages. However, it is doubtful how effective such measures are in a largely 



65 

 

 

illiterate population, unless they are backed up by other channels of information to 
explain and endorse the message. 

 

Loudspeakers 

One popular means of mass communication is the broadcasting of messages such 
as Public Service Announcements (PSAs) via vehicles with loudspeakers.  

In Juba and the surrounding area, Sultan Jambo is widely respected and used by a 
number of different organisations. His mobile number is +211 121 572 621. 

Cars equipped with loudspeakers were extensively used by political parties during 
campaigning for the April 2010 general elections. 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



66 

 

 

Media resources 

Media production facilities are thin on the ground in Juba.  

Humanitarian organisations operating in South Sudan often find it easier to record 
radio spots and programmes and produce printed materials in Nairobi or Kampala. 

 

Media associations 

Southern Sudan Union of Journalists (SSUJ)  

The Southern Sudan Union of Journalists (SSUJ) broke away from the Union of 
Journalists of Southern Sudan (UJoSS) in February 2010 after it went into decline.  

The SSUJ was subsequently granted official recognition by the government. 

The trade union had nearly 80 members in early 2011 and was active in organising 
journalism training. 

Secretary General - Peter Bongiri 

Mob: +211 955 003 700 

Email: petrobon@yahoo.co.uk  

 

James Lemor - Secretary of External Affairs, SSUJ 

Mob: +211 955 081 727 

         +211 477 148 765 

Email: jameslemor@yahoo.co.uk + 

 

 

Union of Journalists of Southern Sudan (UJoSS) 

UJoSS was the first journalists’ union to be founded in South Sudan. 

It came into being in 2004, before the signing of the Comprehensive Peace 
Agreement as an association of journalists who worked closely with the SPLA. 

It suffered a decline after many of its founders drifted off into other jobs after 2005. 

Many of the organisation’s remaining members defected to the rival SSUJ when it 
was founded in early 2010. 

mailto:jameslemor@yahoo.co.uk
mailto:petrobon@yahoo.co.uk


67 

 

 

However, UJoSS has experienced something of a revival since then. By early 2012 it 
had a representative based in each of the 10 states of South Sudan. 

Chairman - Oliver Modi 
Mob: +211 957 100 855 
Email: ujoss.ujoss@yahoo.com                
 

 

Association of Media Women in Southern Sudan (AMWISS)  

This organisation was founded in 2008 to address the perceived imbalances of 

media coverage dedicated to women’s and children’s issues in the region.  

Apollonia Mathia – Executive Director, AMWISS 

Mob: + 211 111 187 632 

Email: apollonia.mathia@gmail,  

 
 

Media development organisations 

BBC Media Action www.bbc.co.uk/worldservice/trust 

BBC World Media Action, is the international media development arm of the British 
Broadcasting Corporation (BBC). It has been supporting broadcasters in Southern 
Sudan since 2008.  

Until December 2011, BBC Media Action was known as BBC World Service Trust. 

The organisation helps local broadcasters to produce discussion programmes on 
sensitive social issues, such as violence against women 

It worked closely with the Sudan Catholic Radio Network (SCRN) and Sudan 
Radio Service to promote balanced, fair and well-informed coverage of the 2010 
elections and the 2011 referendum on independence. 

Country Director – Carol Morgan 
Mob: +211 9098 826 500 
Email: Carol.morgan@bbc.co.uk 
 

 

 

mailto:Carol.morgan@bbc.co.uk
mailto:ujoss.ujoss@yahoo.com
mailto:apollonia.mathia@gmail
http://www.bbc.co.uk/worldservice/trust


68 

 

 

Internews www.internews.org 

Internews has been setting up community radio stations in Southern Sudan since 
2006 in a project financed by USAID. It continues to provide technical and journalism 
training for their staff. 

These community stations have a broadcast range of about 70kms each. They are 
on air six days a week for a minimum of 8 hours per day. Together they reach a 
potential audience of 1.7 million people. 

Four of the stations are situated within the internationally recognized border of South 
Sudan. 

Two others are situated in areas of southern Sudan whose final status was not fully 
resolved by the 2005 Comprehensive Peace Agreement; the Nuba Mountains and 
Blue Nile State. 

The Internews-supported community stations broadcast in at least 10 different 
languages. 

To date, Internews has built and launched six fully-equipped FM community radio 
stations:  

 Nhomlaau FM (“Freedom” in Dinka) in Malualkon, Northern Bahr el Ghazal 
State 

 Naath FM (“Citizen” in Nuer) in Leer, Unity State 
 Naath FM (“Citizen” in Nuer) in Nasir, Upper Nile State 
 Radio Al Mujtama Fi Kurmuk (“Kurmuk Community Radio” in Arabic), 

Kurmuk, Blue Nile State 
 Voice of Community in Kauda, Nuba Mountains, South Kordofan 
 Mayardit FM (“Peace in Dinka”) in Turalei, Warrap State 

 
Sudan Programme Director – Huub Gales 
Mob: +211 955 053 377 
Email: hgales@internews.org  
 
Community Radio Coordinator – Sammy Muraya 
Mob: +211 919 796 672 
Email: smuraya@internews.org 
 

 

 

 

mailto:smuraya@internews.org
http://www.internews.org/
mailto:hgales@internews.org


69 

 

 

Free Press Unlimited  www.freepressunlimited.org  

The Dutch-based media NGO Freevoice writes, produces and records drama and 
public service announcements for radio. It has an office and production studio in 
Juba.  

In 2011 Freevoice merged with two other Dutch media development organisations, 
Press Now (the operator of Radio Dabanga that broadcasts on short wave to Darfur) 
and the Radio Netherlands Training Centre to form a new NGO called Free Press 
Unlimited. 

In 2010, UNICEF commissioned Freevoice to produce a series of themed radio 
dramas. In 2011 it was producing a further series of themed radio dramas and 
associated discussion programmes for UNHCR. 

Freevoice produces radio dramas in Simple Arabic.  

It has the capability to produce public service announcements in several local 
languages. 

The Freevoice premises are situated near the Al Sabh children’s hospital in Juba. 

Office Manager – Daniel van Oudenaren 
Email: freevoicecd@gmail.com  
 
Free Press Unlimited headquarters 
 
Tel (Netherlands): +31 35 62 54 300 
Email; info@freepressunlimited.org  
 
Address:  
 
FreePress Unlimited 
Witte Kruislaan 55 
1217 AM Hilversum 
Postbank 7676 
The Netherlands 
 
 

International Media Support  www.i-m-s.dk/content/sudan 

International Media Support (IMS) is a non-profit organisation working to support 
local media in countries affected by armed conflict, human insecurity and political 
transition.  

It is based in Denmark and was founded in 2001. 

mailto:info@freepressunlimited.org
http://www.freepressunlimited.org/
mailto:freevoicecd@gmail.com


70 

 

 

In Sudan, IMS provides training and expertise in safety of media workers and 
conflict-sensitive reporting. It monitored media coverage of the 2010 elections. 

Executive Director (Copenhagen) - Jesper Højberg 
Tel: +45 8832 7007 
Email: jh@i-m-s.dk 
 
IMS, 
Nørregade 18, 2nd floor,  
Copenhagen K, DK-1165, 
Denmark. 
Tel: +45 88 32 7000 
Fax: +45 33 12 00 99 
Email:  ims@i-m-s.dk  
 

 

Agency for Independent Media www.aimonline.org 

AIM is an initiative launched by various media personalities in South Sudan to 
promote media freedom and professional journalism. 
 
The organisation also aims to strengthen the role of the media as a watchdog on 
implementation of the 2005 Comprehensive Peace Agreement (CPA). 
 
It was founded in 2006.  
 
Secretary General – Esther Wasuk 
Tel: +211-120 727 932 
       +211- 477 104 607  
E-mail: aimsudan@gmail.com 
 

 

Association for Media Development in Southern Sudan (AMDISS) 

AMDISS identifies the training needs of the media organisations, promotes media 
training and lobbies for the development of independent media in Southern Sudan. 

By late 2010, it had run out of funding and most of its activities had ceased. 
 
Stephen Tut – Founder member AMDISS 

Email: stephentut@swissmail.org  

mailto:stephentut@swissmail.org
mailto:jh@i-m-s.dk
mailto:ims@i-m-s.dk
http://www.aimonline.org/
mailto:aimsudan@gmail.com


71 

 

 

Audio and video services 

Sudan Radio Service (SRS) www.sudanradio.org  

SRS hires out its digital studios in Nairobi to organisations wishing to record their 
own programmes and spots. It also produces programmes and spots to order for 
external clients 

The radio station may also offer a similar service at its new studios in Juba. 

In 2010, SRS entered a partnership with the University of Juba to set up a course in 
broadcast journalism at the university. This will lead to a Certificate in Broadcast 
Journalism, the first journalism training qualification to exist in Southern Sudan. 

Students on the course will be given hands-on broadcasting experience at SRS.  

Contacts: 

Chief of Party – Jon Newstrom 
Mob (South Sudan):  +211 922 486 981 (Roaming) 
Mob (Kenya):  +254 713 144 525 (Roaming) 
Thuraya: +88 21 643 339 205 
Email: jnewstrom@edc.org 
 srs@edc.org 
           srs@sudanradio.org 
 
Producer: Daniel Danis Okumu 
       Work tel: +211 922 486 980 
       Mobile:    +211 955 473 307 
       Email: ddanis@sudanradio.org 
 
Marketing Coordinator - Tamburo Michael Renzi (For advertising, program 
sponsorship or public service announcements) 
 
Mob: +211 916975526 
         +211 955526129 
Email: mtamburo@sudanradio.org 

srs@edc.org 
srs@sudanradio.org 

 

Radio Miraya  www.radiomiraya.org  

Radio Miraya was set up in 2006 by the United Nations Mission (UNMIS) in Sudan in 
partnership with the Swiss-based Fondation Hirondelle. It is financed by the 
governments of Germany, Switzerland and Sweden.  

http://www.radiomiraya.org/
http://www.sudanradio.org/
mailto:jnewstrom@edc.org
mailto:srs@edc.org
mailto:srs@sudanradio.org
mailto:ddanis@sudanradio.org
mailto:mtamburo@sudanradio.org
mailto:srs@edc.org
mailto:srs@sudanradio.org


72 

 

 

Radio Miraya has studios in Juba, Wau, Malakal and Rumbek  

It collaborates with a wide range of aid agencies. They are frequently invited to 
speak and answer questions from listeners on its programmes. 

Chief of Radio – Quade Hermann 
Mob: +211 901 239 498 
hermannq@un.org  

 
Editor in Chief – Kevin Bellwood 
Mob: +211 956 022 322 
Email: bellwood@un.org   
 

Fondation Hirondelle South Sudan Country Representative – Anne Bennett 
Mob: +211 914 709 754 
Email: abennett@hirondelle.org 
 

 

Key Recordz Ltd 

Music recording studio established in 2007 that records local artists and produces 
videos. Its parent company is based in Kampala. 

The studio is keen to record jingles, advertisements and spots for radio. 

Director/Producer - Bigo Kaliki 
Mob: +211 955 677 030 
Email: bigokalibya@yahoo.fr 
 
Director/producer Adela Isongo 
Mob: +211 955 027 994 
Email: adelardpal@yahoo.com  
 

 

Printers 

Nemexis Designs Limited 

This small firm in Juba designs and prints banners, posters, stickers and T-shirts. 

Creative director/designer – Austin Mutwiwa 
Haile Selassie Avenue, next to William Doshi, Juba Town. 

mailto:adelardpal@yahoo.com
http://webmail.infoasaid.org/owa/redir.aspx?C=70535a02fe654d8aa7e9692f7ae7e4e6&URL=mailto%3apapper%40un.org
mailto:culafic@un.org
mailto:abennett@hirondelle.org
mailto:bigokalibya@yahoo.fr


73 

 

 

Mob: +211 955 137 478 
         +211 927 120 551 
         +211 477 330 298 
Email: ndl.sudan@gmail.com 
 

 

NBY Printing and Publishing 

This small firm of printers produces standard office stationery, posters up to A3 size, 
flyers, pamphlets and magazines.  

NBY was set up in 2010 as the local subsidiary of an Eritrean printing company. 

Manager - Amanuel Habtemichael 
Mob:  +211 955 008 500 
  +211 927 324 428 
Email: mbyja@yahoo.com  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

mailto:mbyja@yahoo.com
mailto:ndl.sudan@gmail.com


74 

 

 

Telecommunications overview 
 

Southern Sudan’s telecommunications infrastructure was wrecked during the civil 
war. The landline telephone network is virtually non-existent. 

The mobile telephone network has expanded greatly since the war ended in 2005. It 
now covers all the main towns and much of the countryside around them. It also 
extends along many of the country’s trunk roads. 

But in February 2012, Hakim Dario, the General Manager of Zain, one of South 
Sudan’s five mobile operators, estimated that the mobile network still covered less 
than half the country’s population. 

Vast areas of Southern Sudan still have no access to a working telephone line of any 
description.  

Furthermore, outside the state capitals, there is limited overlap between the 
coverage areas of the different networks.  

Many people have mobile phones with dual SIM cards inside connected to different 
networks to help get round this problem. 

Humanitarian agencies still have to rely on radio and satellite communications in 
remote areas.  

A study commissioned by Zain in mid-2011 estimated that there were 1.3 million 
existing or potential mobile subscribers living in areas with access to a mobile 
network. 

Assuming a population of 10 million for South Sudan, that would give a mobile 
penetration rate of approximately 13%. 

At the time, Zain had 570,000 subscribers and claimed to be the market leader, with 
Vivacell in second place. 

The limited extent of mobile coverage and low mobile penetration rates are not the 
only obstacles to using mobile phones as a tool for communication with disaster-
affected communities in South Sudan. 

Low literacy levels prevent people from making full use of text messages. 

There are also limited facilities for recharging mobile phone batteries in villages that 
have no electricity. 

Nevertheless, UNICEF has had some success in using SMS messages to alert 
people to upcoming vaccination campaigns.  



75 

 

 

In early 2011, the Ministry of Health also used SMS to broadcast hygiene messages 
in English in Juba. 

The SMS services of local networks are also able to handle Arabic script. 

Aid agencies could fund mobile phones for setting up two-way communication 
channels with target communities in or near the main towns and trunk roads. 

There are five mobile networks licensed by the government to operate only in South 
Sudan:  

Vivacell 
Gemtel 
 MTN 
 Zain 
Sudani  
.  
Vivacell and Gemtel only operate in South Sudan. 

MTN and Zain are large international mobile telecoms companies which operate in 
both Sudan and South Sudan. Since independence in 2011, the management of 
these two companies in each country has been completely separated 

Sudani is a mobile network owned by the government of Sudan. It only has a small 
presence in South Sudan. In early 2012 Sudani was widely expected to withdraw 
completely from the country. 

All mobile networks in South Sudan now use the country’s new international direct 
dialing code +211. 

Before independence, Vivacell, MTN, Zain and Sudan used the Sudan international 
dialing code +249. 

However, Gemtel, which has close links with Uganda Telecom, used the Ugandan 
international code +256. 

Kuwaiti-owned Zain has invested heavily in expanding its South Sudan network 
since independence. 

However, Libyan-owned Gemtel scaled back its own ambitious investment plans 
following the outbreak of a civil war in Libya which led to the overthrow and killing of 
the country’s authoritarian rule Muammar Gaddafi. 

One Sudanese telecoms source said in early 2012 that Gemtel had lost subscribers 
heavily. They noted that it was totally reliant on Uganda Telecom, which is also 
majority controlled by Libya, for mobile traffic switching. 

SIM cards in South Sudan cost between $2 and $7.  



76 

 

 

Voice calls typically cost 12 to 15 piastres (4 to 6 US cents) per minute. 

However, in early 2011, MTN was offering calls to any network at 7 piastres (3 US 
cents) per minute.  

Gemtel was charging 40 piastres (15 US cents per minute) for calls to other 
networks, but many people used Gemtel for international calls, since it was the 
cheapest network in this regard. 

SMS messages cost about 5 piastres (2 US cents) each. 

According to the International Telecommunications Union (ITU), there were 4.2 
million internet users in the whole of Sudan and South Sudan in 2009. That equates 
to roughly 10% of the country’s population. 

However, it is reasonable to surmise that very few of these internet users were in 
South Sudan. 

Only one in four people can read and write in South Sudan and very few of those 
who are literate have access to a computer. 

Internet access is largely restricted to the main towns and to organisations with their 
own direct satellite communications link. 

Computer modems linked to the mobile phone network are becoming increasingly 
popular, but connection speeds are still slow.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



77 

 

 

Telecommunications companies 

 
Zain www.sd.zain.com/english 
 
Zain claimed 590,000 subscribers in South Sudan in February 2012. 
 
The Kuwait-based telecoms giant also operates a large mobile network in Sudan.  Its 
South Sudan subsidiary became an autonomous corporate entity at independence in 
July 2011. 
 
Zain began extending its Sudanese network into South Sudan in 2008. It has 
invested $150 million on rolling out its network since then. 
 

After independence in July 2011, Zain announced a further $60 million investment in 

South Sudan.  

 

South Sudan General Manager Hakim Dario said in February 2012 that the company 

had 170 mobile base stations across the country. 

 

Zain’s network expansion programme aimed to extend network coverage to at least 

one town in each of the 86 counties of South Sudan, he added. 

 

Dario told infoasaid that Zain eventually aimed to provide coverage within each 

payam, the smallest unit of local government administration.  

 

Zain planned to have 295 base stations in operation by the end of 2013.  

 

Dario said Zain planned to launch a mobile banking and money transfer service in 

South Sudan during the course of 2012 in partnership with Kenya Commercial Bank. 

 

General Manager South Sudan – Hakim Dario Nyanga Moi 

Mob: +211 912 000 003 

         +211 912 308 043 

Email: h.dario@sd.zain.com  

 

mailto:h.dario@sd.zain.com
http://www.sd.zain.com/english


78 

 

 

Operations Manager – David Deng 

Mob: +211 912 324 540 

Email: david.deng@sd.zain.com  

 

Chief Information Officer - KA Khorshid (Khaled)  

Mob: + 211 912 230 000 
 

 

Vivacell (no website) 
 
Vivacell, which is owned by the Lebanon-based Fattouch Investment Group, 
launched its GSM network in February 2009.  
 

By early 2012 its network covered all 10 state capitals and the main roads from Juba 

to Yei, Bor, Nimule and Torit.  

 

Vivacell said it had around 500,000 subscribers in early 2011. It also claimed to be 

the leading mobile phone operator in the south of the country, particularly in Juba, 

Torit, Yei, Yambio and Bor. 

 

In April 2011, Vivacell’s Chief Technology Officer, Khalil Nassar, told Reuters that 

the company aimed to sign up one million subscribers by the end of 2012 and three 

million by 2014. 

 

In early 2012, rival companies expressed doubt that it had reached the one million 

subscriber milestone.   

 

Vivacell has broadcast SMS messages to its subscribers on behalf of the 

Government of Southern Sudan and the United Nations, but in early 2011 it had not 

yet offered this service to other potential clients. 

 

Vivacell can target the broadcast of SMS sectors by region or subscriber list.  

 

mailto:david.deng@sd.zain.com


79 

 

 

In early 2012, Vivacell did not have a functioning website. However, it made regular 

announcements on its Facebook page 

http://www.facebook.com/networkoftheworld?sk=info 

 

Marketing and Communications Manager – Karl Sawaya 

Office: +211 959 601 400   

Mob: +211 959 601 550 

Email: ksawaya@vivacell.sd   

 

 

MTN www.mtn.sd/en 
 
South African-based MTN began extending its Sudanese network to South Sudan in 
2008. 
 
The following year it established a mobile switching centre in Juba. This enabled 
MTN to improve the speed and reliability of call connections in the South. Previously 
all calls initiated from MTN mobile telephones in South Sudan had to be routed 
through Khartoum. 

The switching centre in Juba also enabled MTN’s mobile network in South Sudan to 

become completely independent from that of the North after independence. 

 

MTN claimed 2.6 million subscribers in the whole of Sudan and South Sudan at the 

end of 2008, 24.4% more than a year earlier. It did not publish separate figures for 

the South. 

 

In January 2011, it was regarded as one of the most reliable networks in South 

Sudan with wide coverage.  

 

General Manager South Sudan – Syed Awais 

Mob: +211 922 904 000 

 

 

 

http://www.mtn.sd/en
http://www.facebook.com/networkoftheworld?sk=info
mailto:ksawaya@vivacell.sd


80 

 

 

Customer Service Centre Supervisor – Joseph Joseph Garang 

Mob: +211 922 901 739 

jgarang@mtn.sd  

 

 

Gemtel (no website) 

Gemtel is the oldest mobile network in South Sudan and also the most expensive in 
terms of domestic call charges. 

However, in 2011 many people still used Gemtel for international calls since its 
overseas call rates were significantly cheaper than those of its competitors.  

From 2006 to 2011 Gemtel used the Ugandan international dialling code +256 
instead of the Sudanese international code +249. 

It now uses the new South Sudan international dialing code +211, like all the 
country’s other telecoms operators. 

However, Gemtel still relies on its sister company Uganda Telecom to switch its calls 
in Kampala. 

In early 2011, Gemtel’s network extended to all the main towns in South Sudan. It 
also provided intermittent coverage along the following main roads: 

 Juba-Yei-Kaya 
 Juba-Rumbek-Bentiu 
 Juba-Torit 

 
Libyan Arab Investments Portfolio (LAP), an investment arm of the Libyan 
government, acquired an 80% stake in Gemtel in February 2010.  

LAP, which also has a controlling interest in Uganda Telecom, put new management 

into Gemtel in late 2010. 

 

Soon afterwards Gemtel embarked on an ambitious expansion programme to extend 

its network and bring back customers who had switched to other cheaper networks. 

 

The company said in February 2011 that it aimed to double the number of its base 

stations in Southern Sudan from 70 to 140 by the end of the year. 

 

mailto:jgarang@mtn.sd


81 

 

 

However, this ambitious investment plan was curtailed after civil war broke out in 

Libya and the country’s authoritarian leader, Muammar Gaddafi was overthrown. 

 

Gemtel claimed to have about 600,000 active subscribers in early 2011, but rival 

mobile operators said this appeared to be a gross exaggeration. 

 

One Sudanese telecoms source said in early 2012 that Gemtel had lost customers 

heavily to rival networks which offered better coverage and lower domestic call 

charges.  

 

He estimated that Gemtel’s customer base had been reduced to about 10,000 active 

subscribers.   

 

Managing Director – Mohamed Ghadfi 

Mob: (Southern Sudan) +211 477 100 055 

         (Uganda) +256 713 421 190 

 

Sales and Distribution Manager – Robert Yiga 

Mob: +211 477 100 019 

Email: Robert.yiga@greenn.sd  

 

 
Sudani www.sudani.sd  

 

Sudani is the mobile telecommunications arm of Sudatel, the telecoms company 

controlled by the national Sudanese government in Khartoum.  

 

It is the smallest network in South Sudan and was widely expected to withdraw from 

the country after independence. 

 

Tel (Sudan): +249 183 221 111 
E-mail: sudanicorporate@sudatel.sd   

 

mailto:sudanicorporate@sudatel.sd
mailto:Robert.yiga@greenn.sd
http://www.sudani.sd/


82 

 

 

Sudani Telecommunication Services,  
Higleeg Commercial Tower Building,  
No.499-block No.65, Ebaid Khatim Street,  
Alryad,  
Khartoum,  
Sudan 
 
 
 

 

 

 


